OPLEIDINGSONDERDEEL 1: PLASTISCHE OPVOEDING
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 48.0
Werkcollege [B] 56.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 240.0
Studiepunten [E] 8
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Marita VAN LAETHEM
Referentie LGSOXX03A99876
 
Trefwoorden
kunsttekenen, decoratie, didactisch atelier, boetseren, handenarbeid

Doelstellingen
Kunsttekenen/decoratie
- artistieke vorming: vakkennis kunnen bewijzen in vakoverschrijdende artistieke eindrealisatie,
- verder onderzoek verrichten naar de grafische beeldtaal,
- ontwikkelen van eigen visie en eigen grafische beeldtaal
- overdracht van de leerinhouden naar de onderwijspraktijk.

Didactisch atelier
- op basis van de leerplannen en conform aan een pedagogisch project de toegewezen les- en schoolopdracht voorbereiden, evalueren en bijsturen,
- vakoverschrijdend werken,
- vervolmaking in projectbegeleiding ,
- vanuit eigen praktijkervaring leerinhouden grondiger bestuderen en uitdiepen.
- kan zichzelf, eigen methodes, aanpak in vraag stellen en bijsturen.
- de bereikte resultaten van de leerlingen op een systematische en coherente wijze evalueren en analyseren

Boetseren/Handenarbeid
- artistieke vorming: vakkennis kunnen bewijzen in vakoverchrijdende artistieke eindrealisatie,
- vakkennis inzichtelijk verwerven en toepassen,
- verder onderzoek verrichten naar de ruimtelijke beeldtaal
- overdracht van de leerinhouden naar de onderwijspraktijk.

Algemeen:
- een uitgebreider lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabi.


Leerinhoud
Kunsttekenen/decoratie
- vakoverschrijdende artistieke eindrealisatie uitvoeren en documenteren met een paper.
- bestuderen van kunsthistorische realisaties
- portfolio samenstellen

Didactisch atelier
- theoretische of praktische projecten in of buiten de middenschool;
- theoretische of praktische projecten i.v.m. museumactiviteiten;
- voor- en nabespreking stages;
- aanleren grafische druktechnieken (met het oog op DKO en KSO).

Boetseren/handenarbeid
- vakoverschrijdende artistieke eindrealisatie uitvoeren en documenteren met een paper.
- bestuderen van ruimtelijke kunsthistorische realisaties
- ontwikkelen van eigen visie, eigen beeldtaal;
- portfolio samenstellen


Begincompetenties
Kunsttekenen/decoratie
Leerinhouden, vaardigheden en attitudes van het opleidingsprofiel 1 LSO en 2 LSO.

Didactisch atelier
Leerinhouden en werkmethodes, vaardigheden en attitudes van het opleidingsprofiel 1 LSO en 2 LSO.

Boetseren/handenarbeid
Leerinhouden, vaardigheden en attitudes van het opleidingsprofiel 1 LSO en 2 LSO.



Eindcompetenties
Kunsttekenen/decoratie
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus

De leraar als:
- begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- inhoudelijk expert
- organisator
- innovator - onderzoeker
- cultuurparticipant

Didactisch atelier
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus

De leraar als:
- begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- inhoudelijk expert
- organisator
- innovator - onderzoeker
- cultuurparticipant

Boetseren/handenarbeid
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus

De leraar als:
- begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- inhoudelijk expert
- organisator
- innovator - onderzoeker
- cultuurparticipant


Leermaterialen
Kunsttekenen/decoratie
- Teken- en verbruiksmateriaal.
- Documenten afhankelijk van de opdracht.

Didactisch atelier
- cursus beeldeducatie,
- begeleidende nota's volgens opdrachten,
- teken- en verbruiksmateriaal.

Boetseren/handenarbeid
- Klei wordt geleverd door het instituut.
- Teken- en verbruiksmateriaal.
- Documenten afhankelijk van de opdracht.



Studiekosten
Kunsttekenen/decoratie
Basismateriaal en bijkomend materiaal afhankelijk van de opdracht.

Didactisch atelier
Materiaal/eel uit andere ateliers.

Boetseren/handenarbeid
Basismateriaal en bijkomend materiaal afhankelijk van de opdracht.



Studiebegeleiding
Kunsttekenen/decoratie
- Permanente begeleiding in atelier.
- Monitoraat is voorzien na afspraak, bijkomende oefeningen kunnen steeds worden voorgelegd.

Didactisch atelier
- Permanente begeleiding in het atelier.
- Monitoraat is voorzien na afspraak, bijkomende oefeningen kunnen steeds worden voorgelegd.

Boetseren/handenarbeid
- Permanente begeleiding in het atelier.
- Monitoraat is voorzien na afspraak, bijkomende oefeningen kunnen steeds worden voorgelegd.

Onderwijsvormen
Kunsttekenen/decoratie
Hoorcollege, werkcollege, atelierwerk en begeleid zelfstandig werk

Didactisch atelier
Hoorcollege, werkcollege, atelierwerk en begeleid zelfstandig werk.

Boetseren/handenarbeid
Hoorcollege, werkcollege, atelierwerk en begeleid zelfstandig werk.

Evaluatievorm
Voor elk opleidingsonderdeel:
evaluatie mei/juni voor 100%:
- portfolio (taken, artistieke realisaties, gedocumenteerd en gefundeerd met papers): 70%
- procesfolio (permanente evaluatie: attitudes, vaardigheden en atelierwerk): 30%; geen mogelijkheid tot tweede zittijd

Dit opleidingsonderdeel is een cluster van drie subonderdelen. Als de student 10/20 behaalt op 1 of 2 van de subonderdelen, hoeft hij daarvoor geen tweede zit te doen.

Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.

OP-leden
Kunsttekenen/decoratie
Grietje MOENS, Marita VAN LAETHEM

Didactisch atelier
Karen DE SMET

Boetseren/handenarbeid
Marita VAN LAETHEM