MODULE 1: PROJECTMATIG WERKEN
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 1 puntsopleiding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 1 puntsopleiding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 10.0
Werkcollege [B] 38.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.0
Totale studietijd [D] 120.0
Studiepunten [E] 4
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis ELS OCKERMAN
Referentie LGSOXX03A99870
 
Trefwoorden
vakoverschrijdend en in project werken

Doelstellingen
- de student kan de verschillende fasen verbonden aan het uitwerken van een project doorlopen en erover reflecteren en ervaring opdoen in projectmatig werken
- de student kan een vakoverschrijdend project uitwerken voor heterogeen samengestelde groepen van leerlingen
- de student kan constructief participeren aan het groepsproces
- de student kan op een repectvolle manier conflict hanteren
- de student kan kritisch de informatie analyseren en synthetiseren
- de student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
- de studenten kan gepaste groeperingsvormen kiezen
- de student kan contacten leggen met organisaties die pedagogisch-didactische thema's uitwerken, of met andere relevante organisaties
- de student kan diverse bronnen kritisch selecteren en raadplegen
- de student kan een realistische tijdsplanning op langere termijn maken
- de studenten stelt de leerlingen of doelgroep in staat de leerinhouden actief te ontdekken
- de student kan in samenwerking met een (school)team overleggen over de opzet van het project
- de student kan leerproces op doelgerichtheid beoordelen en zo nodig bijsturen
Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden bij de schriftelijke opdrachtgeving

voor studenten bewegingsrecreatie:
- kunnen de principes van het zelfstandig ondernemen toepassen
- kunnen fitness-programma's begeleiden
- verwerven kennis i.v.m. het functioneren in een managementsstructuur
Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden bij de syllabus



Leerinhoud
- onderdelen van projectwerking en groepswerking
- het geheel is vooral procesmatig gericht waarbij er mogelijk geen "inhouden" als zodanig bij voorbaat vastliggen.
voor studenten bewegingsrecreatie:
- naast het procesmatig gericht geheel, zijn er inhouden zoals: werken in een fitnessroom, functioneren in managementstructuren en kennisaspecten i.v.m. het zelfstandig ondernemen. Voor details: zie syllabus

Begincompetenties
zie eerste en tweede jaar van het opleidingsprofiel LSO

Eindcompetenties
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen;
- de leraar als opvoeder
- de leraar als organisator;
- de leraar als innovator - onderzoeker;
- de leraar als lid van een schoolteam.
- de leraar als partner van externen
Een gedetailleerde lijst van basiscompetenties is te vinden bij de schriftelijke opdrachtgeving
Voor studenten bewegingsrecreatie :
- de recreatieve medewerker als organisator
- de recreatieve medewerker als innovator - onderzoeker;
- de recreatieve medewerker als lid van een team.
- de recreatieve medewerker als partner van externen
Een gedetailleerde lijst van basiscompetenties is te vinden bij de syllabus


Leermaterialen

cursus op dokeos
voor studenten bewegingsrecreatie : syllabus 'Fitness en Management' en studiewijzer 'Projectmatig werken'

Studiekosten
Afhankelijk van het gekozen project voor ondermeer kopies, verplaatsing edm.
Voor studenten bewegingsrecreatie 5 euro + kopies en verplaatsingen°

Studiebegeleiding
Per groep is er een begeleidende lector die ook buiten de vaste vergadermomenten aanspreekbaar is voor de individuele groepsleden.

Onderwijsvormen
Het proces om een project uit te bouwen wordt gestimuleerd en bewaakt.

Evaluatievorm
Er gebeurt zowel proces- als productevaluatie in wisselende verhouding
- Voor PVO algemene vakken : permanente evaluatie : proces en uitvoering : 60% , product: 40% geen tweede zittijd mogelijk
- Voor PVO Plastische Opvoeding: permanente evaluatie : proces en uitvoering : 60% , product: 40% geen tweede zittijd mogelijk
- Voor PVO Muzikale Opvoeding: permanente evaluatie: 50%, product:50%
Voor PVO Lichamelijke Opvoeding: studenten lichamelijke opvoeding+algemeen vak : zie PVO algemeen vak
Voor PVO Handel Burotica: permanente evaluatie (proces) : 60% , geen tweede zittijd mogelijk; taak (product): 40%
- Voor studenten bewegingsrecreatie: permanente evaluatie :60% proces en product evaluatie 40%, geen tweede zittijd mogelijk,

Studenten met een examencontract moeten zich voor het opleidingsonderdeel inschrijven in de vorm van een creditcontract.

OP-leden
Els Ockerman
Roger De Baeckeleer