STAGE GEMEENSCHAPPELIJK
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 105.0
Totale studietijd [D] 210.0
Studiepunten [E] 7
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis ELS OCKERMAN
Referentie LGSOXX03A99864
 
Trefwoorden
observatiestage, doestage, alternatieve stage, bedrijfsstage, reflecteren, stage DKO

Doelstellingen
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- de beginsituatie van de leerling (ook in de 2de graad) in kaart kunnen brengen;
- leerlijnen om doelstellingen te kiezen kunnen hanteren;
- passende en gevarieerde groeperings- en werkvormen kunnen hanteren;
- naar tempo, niveau en interesse kunnen differentiëren;
- oog voor het leren leren van de leerlingen kunnen hebben;
- leerinhouden gepast kunnen evalueren;
- evaluatieinstrumenten kunnen opstellen;
- aan leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit vakoverschrijdende invalshoeken kunnen werken
- in overleg met een team projectmatig kunnen werken.

Leraar als opvoeder:
- een positief klasklimaat kunnen creëren;
- op actuele maatschappelijke gebeurtenissen kunnen inspelen;
- aan preventie van ongewenst gedrag kunnen doen door correct pedagogisch en didactisch handelen;
- aan de sociale vaardigheden van de leerlingen kunnen werken;
- zelfstandig EHBO kunnen toepassen;
- pedagogisch en didactisch met diversiteit kunnen omgaan.

Leraar als organisator:
- constructief met ongewenst gedrag kunnen omgaan;
- administratief correct kunnen handelen;
- een soepel en efficiënt les- en dagverloop kunnen creëren passend in een tijdsplanning;
- zich zowel mondeling als schriftelijk duidelijk en correct kunnen uitdrukken.

Leraar als innovator / onderzoeker:
- nieuwe inzichten met persoonlijke inbreng in de lessen kunnen integreren;
- het eigen functioneren kunnen bevragen en kunnen bijsturen.

Leraar als partner van ouders en verzorgers:
- discreet kunnen omgaan met leerlingengegevens;
- ouders over leervorderingen en gedragsaspecten kunnen informeren;
- aan vergaderingen kunnen participeren.

Leraar als lid van een schoolteam:
- met het ruimere takenpakket naast het lesgeven op zich kunnen kennismaken;
- afspraken met alle onderwijsbetrokkenen kunnen nakomen;
- vlot kunnen samenwerken met mentoren en medestudenten;
- de rechten en de plichten van de leraar en de leerlingen kennen en z'n handelen daarop kunnen afstemmen.

Attitudes:
A1 beslissingsvermogen
A2 relationele gerichtheid
A3 kritische ingesteldheid
A4 leergierigheid
A5 organisatievermogen
A6 zin voor samenwerking
A7 verantwoordelijkheidszin
A8 creatieve gerichtheid
A9 flexibiliteit
A10 gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie

Een meer gedetailleerde lijst met doelstellingen is te vinden in het stagereglement.

Leerinhoud
- stageperiodes met aaneensluitende lessenreeksen in het 2de semester;
- doestage voor alle vakken waarvoor men lesbevoegdheid zal hebben, ook in de tweede graad;
- doestage i.v.m. allerhande taken beschreven in beroepsprofiel.

Supervisie- en/of intervisiegesprekken.

Begincompetenties
De basiscompetenties in het tweede opleidingsjaar bereikt hebben.


Eindcompetenties
Deze sluiten aan bij volgende basiscompetenties van een beginnend leerkracht :

Vaardigheden: De leraar als:
- begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 1.11, 1.12, 1.16;
- opvoeder: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6;
- organisator: 4.1, 4.2, 4.3;
- innovator-onderzoeker: 5.1, 5.3;
- partner van ouders en verzorgers: 6.1, 6.2, 6.3;
- lid van een schoolteam: 7.1, 7.2, 7.3, 7.4;
- partner van externen: 8.1;
- lid van de onderwijsgemeenschap: 9.1, 9.2;
- cultuurparticipant: 10.1.

Attitudes:
- beslissingsvermogen: A1;
- relationele gerichtheid: A2;
- kritische ingesteldheid: A3;
- leergierigheid: A4;
- organisatievermogen: A5;
- zin voor samenwerking: A6;
- verantwoordelijkheidszin: A7;
- creatieve ingesteldheid: A8;
- flexibiliteit: A9;
- taalgebruik en communicatie: A10.

Een meer gedetailleerde lijst met eindcompetenties is te vinden in het stagereglement.

Leermaterialen
- Stagereglement
- Opdrachten
- Reflectieopdrachten

Studiekosten
- Verplaatsing naar de hospiteerscholen.
- Kosten didactisch materiaal voor de stageperiodes.

Totale geraamde kostprijs: afhankelijk van de gekozen studierichting.

Studiebegeleiding
Vraaggestuurde individuele begeleiding bij voorbereiding, uitvoering en reflectie.

Onderwijsvormen
Observatiestage en doestage.
Supervisie- en intervisiegesprekken.

Evaluatievorm
Permanente evaluatie op basis van het pedagogisch dossier.

Er is geen tweede zittijd mogelijk.

Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.

OP-leden
Alle lectoren vakdidactiek, pedagogiek en BWR.