NIET-CONFESSIONELE ZEDENLEER
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 3 opleidingsonderdelen
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 92.0
Werkcollege [B] 28.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 330.0
Studiepunten [E] 11
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Hugo DURINCK
Referentie LGSOXX02K02367
 
Trefwoorden
moraal, moraalfilosofie, ethiek, moraaldidactiek

Doelstellingen
De studenten ontwikkelen, onderhouden en verfijnen een basisgevoeligheid voor morele aspecten van het leven van persoon, groep, maatschappij en natuur.
De student heeft inzicht in waardeopvoeding en levensbeschouwing, en documenteert zich hierover steeds verder.
De student beheerst de basisdidactiek voor zedenleer. De student oefent diverse ondersteunende technieken en hanteert diverse werkvormen.
De student kent en volgt de leerplannen. De student kan een verzorgde lesvoorbereiding maken. Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
Ethiek, filosofie en actualiteiten.
Studie van morele vraagstukken.
Emotionele intelligentie, zorgverbreding en leefsleutels.
De specifieke vakdidactiek.

Begincompetenties
Zie 1° jaar van het opleidingsprofiel.

Eindcompetenties
Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen.
De leraar onderscheidt basisdoelstellingen en uitbreidingsdoelstellingen.
De leraar stelt zelfstandig les op.
Kiest reële situaties, werkt functioneel en ervaringsgericht.
In overleg een positief leefklimaat kunnen creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
Attitudes bij leerlingen kunnen nastreven die bijdragen tot hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
Basiskennis i.v.m. de eigen vakken kunnen beheersen en actualiseren.
De verworven basiskennis en vaardigheden in de didactische aanpak kunnen toepassen.
Het eigen pedagogisch en didactisch handelen in vraag kunnen stellen.
Reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving.
Actuele thema's en ontwikkelingen kunnen opvolgen.
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus.

Leermaterialen
Cursussen aangevuld met nota's. Bundel 'Oosterse levensbeschouwingen'. 'Het didaktische werkvormenboek' van Hogeveen P. en Winkels J.( Assen 1996) Tijdschrift Prik

Studiekosten
33 à 40 EUR

Studiebegeleiding
Aanwijzingen tijdens de les, nazicht lesvoorbereidingen en mogelijkheid tot vraagstelling buiten de les.

Onderwijsvormen
Doceren, onderwijsleergesprek, spreekbeurtjes, groepsdiscussies, didactische oefeningen en zelfstandig werk.

Evaluatievorm
Permanente evaluatie (10%, over medewerking in de les),
taken en portfolio (40% over boekbespreking, verslag infocentra, artikelbespreking, creatieve uitwerking)
en mondeling examen (50% over de leerstof).
Voor studenten met examencontract gelden dezelfde evaluatievormen, behalve PE wordt vervangen door een taak.

OP-leden
Hugo DURINCK