PRODUCTWETENSCHAPPEN
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 60.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 150.0
Studiepunten [E] 5
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Sandra VANHAUTE
Referentie LGSOXX02A02371
 
Trefwoorden
Productwetenschappen: praktische oefeningen voeding en verzorging

Doelstellingen
- de processen die eiwitten, vetten , koolhydraten ondergaan bij de verschillende bereidingstechnieken verklaren.
- de processen die groenten, fruit en vlees ondergaan bij de verschillende bereidingstechnieken verklaren.
- de processen die gebeuren bij deegbereiding verklaren.
- de vreemde keuken, koken volgens de nieuwste trends, zelfstandig menu's en bestellingen opmaken .
- de leerstof zelfstandig verwerken voor wat betreft de kennis van technieken, materiaal en materieel;
- de leerlingen motiveren om met verse seizoengebonden milieuvriendelijke producten te werken;
- creativiteit, initiatief, zelfstudie en zelfevaluatie stimuleren bij de leerlingen.
- verantwoordelijkheidszin bijbrengen bij leerlingen met betrekking tot veiligheid, hygiëne en orde.
- budget, energie en tijd adequaat beheren.
- juiste technieken toepassen.
- EHBO op een adequate manier kunnen toepassen.
- etikettering correct kunnen intrepreteren.
- handleiding toestellen correct kunnen intrepreteren.
- de corecte technieken kunnen toepassen bij het wassen en strijken van de kledij.
- de correcte technieken kunnen toepassen bij het onderhoud van verschillende grondstoffen.
- een gedetailleerde lijst van doelstellingen is terug te vinden in de syllabus.


Leerinhoud
- Bestuderen van nieuwe apparatuur en werkmethodes;
- receptenleer: eigenschappen en processen van de voedingsstoffen eiwitten, vetten en koolhydraten bij de verschillende bereidingstechnieken; processen die gebeuren bij de bereiding van deeg.
- kooklessen kunnen opmaken volgens bepaalde technieken en/of bepaald thema.
- in de lessen verzorging verwerken we de leerinhouden en praktische toepassen van volgende grondstoffen: stenen, glas, leder, hout, plastiek en kunststoffen, tapijten; per grondstof wordt er ook een creatieve toepassing voorzien.
- In de les verzorging van de kledij werken we rond de wasfactoren, soorten textielvezels en hun fysiche en chemische eigenschappen, wasbewerkingen, chemisch reinigen en een vergelijkende studie van de thuiswas en de was in de wasserij; bij het strijken bespreken we het strijkmaterieel en de strijkbewerkingen; de theoretische lessen worden steeds gevolgd door praktische toepassingen.
- EHBO: reanimatie (herhaling), vitale functies, huis-, school- en reisapotheek, verbandleer.
- bezoek aan het voedingssalon te Brussel .


Begincompetenties
- zie eerste jaar van het opleidingsprofiel 1 LSO.

Eindcompetenties
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, de leraar als opvoeder, de leraar als inhoudelijk expert; de leraar als organisator- onderzoeker.
- Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is terug te vinden in de syllabus.

Leermaterialen
Verschillende syllabussen aangevuld met eigen nota's, werkboeken secundair onderwijs 2de graad.


Studiekosten
- tussenkomst lessen voeding: 80€
- knutselmateriaal: 10€
- syllabussen en werkboeken: 40€
- eventuele verplaatsingskosten en inkomgeld bij bezoeken: 20€


Studiebegeleiding
- De lector staat steeds ter beschikking om problemen i.v.m. productwetenschappen te helpen oplossen of remediëren, zowel voor de uren voorzien tijdens het monitoraat als daarbuiten.
- In de praktijklessen wordt er differentieel gewerkt.


Onderwijsvormen
- De cursus wordt in stijgende moeilijkheidsgraad opgebouwd, nieuwe leerstof wordt gedemonstreerd. Gedurende de hele les wordt er aan foutenanalyse en remediëring gedaan.
- Proeven en experimenten worden gedaan waar mogelijk is.
- Er wordt een bezoek aan het voedingssalon voorzien en wanneer er een intressante tentoonstelling wordt gehouden worden de studenten daarvan verwittigd.
- Er worden zoveel mogelijk praktishe toepassingen, zowel klassikaal als individueel, van de leerinhouden voorzien.
- De in de les behandelde aspecten worden ondersteund en/of aangevuld met begeleid zelfstandig werk. Deze werkvormen laat niet alleen toe de leerinhouden en vaardigheden toe te passen, maar leunen ook zo dicht mogelijk aan bij de onderwijspraktijk.


Evaluatievorm
- schriftelijk examen: 30% over receptenleer: processen die eiwitten,vetten en koolhydraten ondergaan bij de verschillende bereidingstechnieken, de processen die groenten, fruit en vlees ondergaan bij de verschillende bereidingstechnieken, processen die gebeuren bij deegbereiding. Verschillende grondstoffen: glas, leder, hout, plastiek en kunststoffen, tapijten. De veschillende soorten textielvezels en hun fysische en chemische eigenschappen, wasfactoren, wasbewerkingen, strijkmaterieel en strijkbewerkingen.
- taken: 30% over het opzoeken en kritisch beoordelen van informatie in verband met een grondstoffengroep en uitwerking van praktijkvoorbeelden. Praktijklessen kunnen opmaken volgens bepaalde technieken en/of bepaald thema.
- permanente evaluatie: 40% tijdens elke praktijkles.
- Voor het deel permanente evaluatie is er geen tweede zittijd mogelijk.
- Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.

OP-leden
Sandra VANHAUTE