VAKDIDACTIEK
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
Hoorcollege [A] 48.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 150.0
Studiepunten [E] 5
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Sandra VANHAUTE
Referentie LGSOXX02A02370
 
Trefwoorden
vakdidactiek theorie voeding, verzorging en welzijn; vakdidactiek praktijk voeding, verzorging en welzijn; vakdidactiek huishoudkunde,

Doelstellingen
- leerinhouden selecteren in functie van de einddoelstellingen uit het leerplan en de beginsituatie van de leerlingen - lesstructuur en leerstofanalyse opmaken;
- opstellen van een aangepaste leerlingentekst en bordplan voor theorie- en praktijklessen;
- aangepaste onderwijsleermiddelen verzamelen, ontwerpen en gebruiken;
- inzicht verwerven in de leerplannen van de 1ste, 2de en 3de graad TSO en BSO voor de vakken die verband houden met voeding, verzorging en huishoudkunde.
- evaluatiemiddelen ontwikkelen die afgestemd zijn op de les- en einddoelstellingen.
- Inzicht verwerven in het opmaken van jaarplannen, jaarvorderingsplannen.
Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
Vakdidactiek theorie voeding en verzorging: Didactische verwerking van de leerinhouden van de cursus toegepaste wetenschappen van het 1ste en 2de jaar LSO VVK in functie van de leerplannen van RAGO en OVSG voor 1ste, 2de en 3de graad TSO en BSO, studiegebieden personenzorg.
Vakdidactiek praktijk voeding en verzorging: Didactische verwerking van de leerinhouden productwetenschappen van het 1ste en 2de LSO VVK in functie van de leerplannen van RAGO en OVSG voor: - 1ste graad: TSO sociaal technische wetenschappen en BSO Verzorging en voeding - 2de graad: TSO sociaal technische wetenschappen, hotel, BSO verzorging en voeding, hotel
Evaluatievormen ontwikkelen voor praktijklessen
Werkboeken 2de graad secundair onderwijs kritisch bekijken - praktische toepassingen voor de leerinhouden ontwikkelen, - didactisch materiaal ontwerpen.
- Tips bij het geven van de verschillendende verzorgingslessen (Wassen, strijken en onderhoud), creatieve lessen en kooklessen.

Begincompetenties
Zie eerste jaar van het opleidingsonderdeel 1 LSO

Eindcompetenties
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen;
- de leraar als opvoeder; de leraar als inhoudelijk expert;
- de leraar als organisator;
- de leraar als innovator-onderzoeker,
- de leraar als lid van een schoolteam,
- de leraar als partner van externen, de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap,
- de leraar als cultuurparticipant
Een gedetailleerde lijst is te vinden in de syllabus.

Leermaterialen
Vakdidactiek theorie voeding en verzorging: Syllabus aangevuld met eigen nota's, leerplannen RAGO en OVSG 1ste, 2de en 3de graad TSO en BSO, studiegebieden personenzorg.
Vakdidactiek praktijk voeding en verzorging:- diverse boeken van de verschillende vakinhouden (aanwezig in de bibliotheek),
- leerplannen 1ste en 2de graad van RAGO en het OVSG,
- de syllabus aangevuld met eigen nota's.

Studiekosten
30 EUR.

Studiebegeleiding
De lectoren staan ter beschikking om problemen i.v.m. vakdidactiek voeding en verzorging te helpen oplossen en remediëren, zowel voor de uren voorzien tijdens het monitoraat als daarbuiten.

Onderwijsvormen
Vakdidactiek theorie voeding en verzorging: Theoretisch of in de praktijk behandelde aspecten worden ondersteund en/of aangevuld door begeleid zelfstandig werk. Deze werkvormen laten niet alleen toe de leerinhouden en vaardigheden toe te passen, maar leunen ook zo dicht mogelijk aan bij de onderwijspraktijk. Zo komt de vakdidactiek op een geïntegreerde wijze aan bod.
De meest gebruikte werkvormen zijn micro-teaching , lesobservatie en klassikale bespreking.
Vakdidactiek praktijk voeding en verzorging:
- er wordt gewerkt met opdrachten en/of typevoorbeelden;
- de uitwerking gebeurt voor een deel tijdens de les onder begeleiding en wordt verder afgewerkt thuis;
- de resultaten worden klassikaal besproken, aangevuld en verbeterd;
- indien mogelijk worden demolessen op video bekeken of lessen klassikaal geobserveerd en geëvalueerd.
- didactische oefeningen : lesobservatie, micro-teaching en doe-stage

Evaluatievorm
Vakdidactiek theorie voeding verzorging: 50%
- permanente evaluatie tijdens elke les vakdidactiek ( 10 %)
- taken ( micro-teaching , verslagen van lesobservatie ) (40%).
Vakdidactiek praktijk voeding verzorging: 50%
- permanente evaluatie tijdens elke les vakdidactiek ( 10 %)
- taken ( micro-teaching , verslagen van lesobservatie ) (40%).
Aangezien dit opleidingsonderdeel een cluster is van 2 delen hoeft de student voor het deel waarvoor hij/zij 10/20 behaalt geen tweede zittijd te doen.
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.

OP-leden
Vakdidactiek theorielessen voeding-verzorging: Gerda DE BOCK
Vakdidactiek praktijklessen voeding-verzorging:Sandra VANHAUTE