INFORMATICA
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, voeding/verzorging - kleding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, handel - burotica
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, lichamelijke opvoeding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, muzikale opvoeding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 92.0
Werkcollege [B] 40.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 360.0
Studiepunten [E] 12
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Stefaan SAMYN
Referentie LGSOXX01K12306
 
Trefwoorden
Informatica, didactiek, ontwerp, implementatie, toepassingspakketten, Word, Excel, inleiding tot informatica

Doelstellingen
Het opleidingsonderdeel informatica bestaat uit vier subopleidingsonderdelen:
  1. Inleiding tot de informatica
  2. Toepassingspakketten ((Word en Excel)
  3. Ontwerp en implementatie (probleemoplossend denken)
  4. Vakdidactiek informatica


Kennis

1. Inleiding tot de informatica:
- De evolutie van computers in de tijd kunnen schetsen
- Inzicht hebben in de werking en opbouw van de computer: in- en uitvoerapparaten, opslagmedia, centrale verwerkingseenheid, geheugen
- de sociale en culturele gevolgen van ICT onderkennen
- verschillende soorten vertalers en programmeertalen kunnen situeren en hun belangrijkste kenmerken kunnen omschrijven
- de verschillende soorten computers kunnen onderscheiden en hun belangrijkste kenmerken kunnen omschrijven
- de belangrijkste taken van de verschillende soorten besturingssystemen kunnen omschrijven
- de beginselen van booleaanse logica kennen
- de standaard gegevenstypes en hun belangrijkste eigenschappen kennen
- de verschillende soorten gegevensvoorstellingen kennen voor de verschillende gegevenstypes
- De specifieke vakterminologie kennen


2. Toepassingspakketten:
- De mogelijkheden en diversiteit van de huidige professionele toepassingspakketten kennen.
- alle feitelijke kennis nodig om ondergenoemde vaardigheden te kunnen uitvoeren.
- De specifieke vakterminologie kennen


3. Ontwerp en implementatie (probleemoplossend denken):
- de specifieke vakterminologie kennen, in het bijzonder:
        de methode van de stapsgewijze verfijning
        scenario en objectentabel
        voorstellingen in PST, GPE, pseudocode
        de elementaire opdrachten (Lees, Druk, toekenning)
        samengestelde opdrachten
        de belangrijkste gegevenstypes
        de controlestructuren sequentie, iteraties (begrensde en voorwaardelijke) en selecties
        de implementatie in Pascal van alle vorige items


4. Vakdidactiek informatica:
- de specifieke vakterminologie kennen
- het vak informatica kunnen situeren in het onderwijslandschap
- de algemene doelstellingen van het vak informatica kunnen opsommen
- de lesbevoegdheid van de leerkracht informatica kennen
- de verschillende onderdelen van de leerplannen informatica kunnen omschrijven
- de verschillende onderdelen van lesvoorbereiding kunnen toelichten


Vaardigheden
Gemeenschappelijke vaardigheden
- op een vlotte, correcte en veilige manier met de computer kunnen werken
- de specifieke vakterminologie vlot kunnen gebruiken en uitleggen.
- op een vlotte manier informatie kunnen opzoeken, selecteren en samenvatten.
- de geschikte software voor de oplossing van een probleem kunnen selecteren.


1. Inleiding tot de informatica:
- de beginselen van logische schakelingen kunnen toepassen
- eenvoudige logische schakelingen kunnen ontwerpen en hun correctheid bewijzen
- vlot kunnen converteren tussen de verschillende getalstelsels


2. Toepassingspakketten:
Vlot met een tekstverwerkingsprogramma (Word) kunnen werken, in het bijzonder:
  • tekst vlot intikken (met goed begrip en correct gebruik van hard en zacht regeleinde, alinea-eindes, verschillende sectie- en pagina-eindes);
  • vlot tekstcorrecties aanbrengen;
  • een document (of sjabloon) openen, opslaan en sluiten vanuit het tekstverwerkingsprogramma;
  • de spelling en grammaticacontrole toepassen;
  • de helpfunctie toepassen;
  • veelgebruikte tekenopmaak toepassen (lettertype, grootte, vet, cursief, kleur, dubbel onderstrepen…);
  • de opmaak van een document vlot wijzigen (met inbegrip van het expliciet gebruik van directe opmaak, tekenopmaak, alinea, pagina- en sectiekenmerken);
  • tekstdelen efficiënt selecteren, verplaatsen en kopiëren;
  • een document afdrukken;
  • symbolen en speciale tekens invoegen;
  • het papierformaat instellen;
  • de marges instellen;
  • werken met tabulatorstops;
  • werken met opsommingen in tekst;
  • een kop- en voettekst instellen;
  • een voetnoot instellen;
  • tekst- of krantenkolommen invoegen en manipuleren;
  • lijnen, randen en arceringen integreren in de opmaak;
  • figuren invoegen, opmaken en bewerken;
  • een tabel aanmaken, wijzigen, manipuleren;
  • opmaak toevoegen aan gegevens in een tabel;
  • tekst en figuren van het internet in Worddocumenten gebruiken;


Vlot met een rekenbladprogramma (Excel) kunnen werken, in het bijzonder:
  • vanuit een Windowsomgeving vlot kunnen opstarten en afsluiten;
  • vlot de verschillende onderdelen (rijen, kolommen, cellen, formulebalk, etc.) van een werkblad herkennen;
  • de verschillende soorten gegevens die in een cel kunnen geplaatst kunnen correct inbrengen;
  • de opmaak van een werkblad (en inzonderheid de voorstelling van getallen) op een professionele manier verzorgen;
  • correct formules kunnen invoeren en wijzigen;
  • correct en doelgericht de voorgedefinieerde functies zoals som, gemiddelde, minimum en maximum, als, ... gebruiken;
  • een werkmap bestaande uit één of meerdere werkbladen opslaan;
  • een werkmap openen en eventueel aanpassen en uitbreiden door werkbladen, rijen, kolommen en/of cellen toe te voegen;
  • een werkblad en/of een selectie ervan afdrukken;
  • met absolute en relatieve celadressen in formules kunnen werken;
  • de verschillende soorten grafieken kunnen maken en wijzigen;
  • de helpfunctie gebruiken;


3. Ontwerp en implementatie (probleemoplossend denken):

- Logisch, abstract en probleemoplossend kunnen denken volgens een algoritmische methode.
- Een probleem nauwkeurig kunnen omschrijven en analyseren.
- Een probleem kunnen opdelen in deelproblemen en verder verfijnen volgens de top-down methode.
- De oplossing van een probleem op een gestructureerde manier kunnen implementeren.
- De resultaten van de analyse en implementatie van een probleem aan de praktijk kunnen toetsen.
- De verschillende controlestructuren (sequentie, selectie en iteraties) kunnen gebruiken om problemen op te lossen (in ontwerp en in implementatie).


4. Vakdidactiek informatica:
- de lessentabellen kunnen opzoeken en bespreken
- de leerplannen informatica voor de verschillende onderwijsvormen kunnen terugvinden
- het verband tussen de leerplannen en de lesvoorbereiding kunnen leggen
- fasen in een les kunnen onderscheiden (logische structuur)
- een lesfase kunnen uitwerken en in de eigen groep naar voor brengen
- didactisch materiaal voor het vak informatica kunnen vinden
- didactisch materiaal efficiënt kunnen gebruiken in een les informatica
- in het kader van de observatiestage een verslag van een afgeronde informaticales kunnen opstellen
- zelfstandig kunnen uitwerken van opdrachten en de werkwijze kunnen uiteenzetten tegenover lectoren en/of medestudenten
- gevarieerde oefeningen voor een les toegepaste informatica kunnen opstellen
- lesvoorbereidingen voor het vak informatica kunnen opstellen, rekening houdend met doelstellingen en pedagogisch-didactische wenken vermeld in de relevante leerplannen
- didactisch verantwoorde werkblaadjes voor de leerlingen kunnen opstellen
- in het kader van microteaching een afgeronde informaticales kunnen plannen en geven
- een documentatiemap ‘Actuele evoluties in de informatica’ kunnen samenstellen en voorzien van commentaar en bepaalde items kunnen integreren in een les


Attitudes

- zorgzaamheid en verantwoordelijkheidszin voor ict- en onderwijsmateriaal
- nauwkeurig werken
- zelfcontrole
- zelfredzaamheid om zelfstandig oplossingen te kunnen realiseren
- een kritische instelling t.a.v. informatie en het gebruik ervan, en t.a.v. voorgestelde oplossingen van problemen
- zin voor samenwerking
- leergierigheid
- de actuele evoluties op ICT en onderwijsgebied opvolgen
- bereidheid tot levenslang bijleren, in het bijzonder voor ICT.


Een gedetailleerder lijst van doelstellingen is te vinden in de verschillende syllabi.



Leerinhoud
1. Inleiding tot de informatica
  • Basiskennis PC en begripsbepalingen
  • Evolutie van computers
  • Verschillende soorten computers
  • Sociale en culturele gevolgen van informatica
  • Gegevensvoorstellingen
  • Logische schakelingen
  • Opbouw en werking van de computer
  • Vertalers en programmeertalen
  • Besturingssystemen

2. Toepassingspakketten
Grondige kennismaking met toepassingspakketten
  • Tekstverwerking (Word)
  • Rekenblad(Excel)

3. Ontwerp en implementatie (probleemoplossend denken)
  • Methode van de stapsgewijze verfijning.
  • Objectentabel, scenario, PST en GPE, pseudocode
  • Basisopdrachten
  • Gegevenstypes en bewerkingen (operatoren, standaardfuncties)
  • Begrensde herhalingen
  • Voorwaardelijke herhalingen
  • Selecties (eenzijdig, tweezijdig, geneste)
4. Vakdidactiek informatica
  • De inhoud en de krachtlijnen van de relevante leerplannen
  • Belangrijke pedagogisch-didactische wenken
  • Onderdelen van een lesvoorbereiding
  • Richtlijnen voor het geven van lesfasen
  • De volledige lesvoorbereiding
  • Richtlijnen voor het geven van volledig afgewerkte lessen
  • Feedback op de naar voor gebrachte lessen
  • Evaluatie & differentiatie




Begincompetenties
- De voor het secundair onderwijs voorgeschreven eindtermen.
- Er is geen specifieke inhoudelijke informatica voorkennis vereist.
- Een ruime belangstelling voor ICT en onderwijs.
- Vermogen tot logisch en abstract denken.
- Zich vlot en correct kunnen uitdrukken in het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk


Eindcompetenties
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
De leraar als inhoudelijk expert.

Het gebruiken van een correcte taal, zowel mondeling als schriftelijk.
Attitudes zoals leergieringheid, kritische ingesteldheid, zin voor verantwoordelijkheid, nauwkeurig werken.
Een gedetailleerder lijst van competenties is terug te vinden in de syllabi.


Leermaterialen
-Syllabi
        -"Vakdidactiek informatica" van Tania Mouton, Fannie Tallieu, Alain De Schinkel, e.a.
        -Cursus "Ontwerp en implementatie" van Dhr. Rousselle.
        -"Oefeningenbundel Onwerp en implementatie" van Alain De Schinkel
        -"Inleiding tot de informatica" van Lucas De Cocker, Tania Mouton, e.a.

-Handboeken
        -Werk wijzer met Word - deel 2 van Danny Devriendt
        -Wegwijs in Excel- deel 1

-Presentaties en documenten op de electronische leeromgeving DOKEOS
-Publicaties op cd-rom en het Internet.


Studiekosten
Ongeveer 50,00 Euro.

Studiebegeleiding
Het monitoraat wordt verzorgd door de vakgroep "ICT en educatie" en de uurregeling hiervoor is terug te vinden op het uurrooster van de vakgroep. Studenten kunnen ook op afspraak monitoraat aanvragen.
De studenten kunnen op afspraak gebruik maken van de apparaten en de infrastructuur van de vakgroep "ICT en educatie".

Onderwijsvormen
Hoor- en responsiecolleges.
Praktijklessen.
Groepswerk en begeleid zelfstandig werk.
Didactische lessen.
Observatielessen.


Evaluatievorm
Praktisch en schriftelijk partieel examen Ontwerp en Implementatie in januari.(15 %)
Praktisch en schriftelijk examen Ontwerp en Implementatie op het einde van het jaar.(30 %)
Praktisch examen toepassingspakketten op het einde van het jaar.(20 %)
Taken Inleiding tot de informatica gedurende het jaar (10 %), waarvoor geen tweede zittijd mogelijk is.
Mondeling, theoretisch en praktisch examen Inleiding tot de informatica op het einde van het jaar.(25 %)



Voor de studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatievormen.


OP-leden
Lucas DE COCKER, Alain DE SCHINKEL, Fannie TALLIEU, Stefaan SAMYN