NIET-CONFESSIONELE ZEDENLEER
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, voeding/verzorging - kleding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 92.0
Werkcollege [B] 40.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 360.0
Studiepunten [E] 12
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Steven MORTIER
Referentie LGSOXX01K12305
 
Trefwoorden
Moraal, Ethiek, Moraaldidactiek, Actualiteit

Doelstellingen
- De studenten maken zich de filosofie van het vak eigen;
- De studenten kunnen morele vraagstukken analyseren;
- De studenten kunnen de vakdidactiek toepassen;
- De studenten kunnen de procesdoelen hanteren;
- De studenten kunnen de actualiteit kritisch toelichten;
- Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
Wat is het zedelijk probleem? Wat is de vrijzinnige kijk hierop? De specificiteit, historiek en het belang van het vak niet-confessionele zedenleer. De vrijzinnige geschiedenis: de vrijzinnige beweging en organisaties. Wat is en wat betekent humanisme?
De godsdiensten en de buitenkerkelijke wereld / dogmatisch tegenover vrij denken / wetenschappelijk denken / vrij onderzoek.
Mythes, filosofie en wetenschap.
Studie van enkele hoofdstromen in het ethisch denken.
De mens: persoonlijkheidsontwikkeling. De mens als maatschappelijk wezen. De mens en de vrijheid. Het menselijk gedrag bekeken vanuit diverse hoeken.
De mens en zijn levens- en wereldbeschouwelijk denken / open en gesloten denken.
Welke invloeden zijn er op ons moreel oordelen? Het geweten. Een autonome moraal versus een heteronome moraal.
De studie van ethische problemen (keuze te maken uit een breed gamma en uiteraard onderhevig aan de actualiteit).
De vakdidactiek met klemtoon op: het specifieke van het vak, de doelstellingen van het vak en de vraagstelling.


Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs;
Vertrouwd zijn met het vak niet-confessionele zedenleer;
Vrijzinnig humanist zijn.

Eindcompetenties
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leraar als inhoudelijk expert
De leraar als opvoeder
De leraar als cultuurparticipant
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties zit in de syllabus

Leermaterialen
- bronnenboek "Durf te denken";
- cursus aangevuld met notities;
- vereiste boeken voor de lectuur.

Studiekosten
Cursus en kopieën: ongeveer 12 Euro. Boeken kunnen aangekocht worden aan de gangbare winkelprijs of ontleend worden in de bibliotheek. Bijkomende abonnementen op tijdschriften zijn mogelijk maar kunnen eveneens in de bibliotheek geraadpleegd worden.

Studiebegeleiding
Tijdens de contacturen wordt ruimte gemaakt voor studiebegeleiding. De studenten kunnen altijd bij de lector terecht met vragen betreffende de verwerking van de leerstof. Zij kunnen gebruik maken van de dienst studiebegeleiding van de vakgroep mens- en maatschappijeducatie.

Onderwijsvormen
Doceren, onderwijsgesprek, spreekbeurten en groepsdiscussie.


Evaluatievorm
Er is een schriftelijk examen in januari dat meetelt voor 50 % over deel I , deel II en deels deel II van de syllabus en een mondeling examen in juni dat meetelt over 50 % over deels deel III en deel IV van de syllabus
Voor de studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatievormen.

OP-leden
Steven MORTIER