AARDRIJKSKUNDE
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, voeding/verzorging - kleding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 92.0
Werkcollege [B] 40.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 360.0
Studiepunten [E] 12
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Jacques MERCHIERS
Referentie LGSOXX01K12304
 
Trefwoorden
Aardrijkskunde, Vakdidactiek Aardrijkskunde

Doelstellingen
Aanbrengen en aanvullen van basiskennis en fundamentele vaardigheden i.v.m. onderwijsgeografie, met inbegrip van terreinwerk en elementen uit aanverwante vakken die nodig zijn om de leerinhouden voor het secundair onderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk en om zowel de voorgeschreven leerplandoelstellingen en eindtermen te kunnen bereiken. Door middel van geografische werkmiddelen en technieken krijgt de student(e) inzicht in structuren en processen van de (al of niet) omringende ruimte en de wisselende onderlinge verhoudingen erin. Zo wordt de student(e) eveneens in staat een landschap of een regio te analyseren, zowel met didactische leermiddelen in de klas als op het terrein, naar aanleiding van excursies. Aanbrengen en inoefenen van fundamentele leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de vakdidactiek, nodig om de leerinhouden voor het secundair onderwijs optimaalte kunnen implementeren in de onderwijspraktijk. Voor een gedetailleerde lijst van de doelstellingen : cf. de syllabus.

Leerinhoud
Cartografie en luchtfotos
Landschapstudie
Cosmografie
Geologie
Bodemkunde
Geomorfologie
Leerstof LSO: landschap en kaart, reliëf, bodem en ondergrond, weer en klimaat, bevolking, studie van landschappen, studie van een regio.
Topografische basiskennis.
Extra-muros activiteiten met vergelijkende fysisch-geografische en regionale studie.
Excursies doorheen het noorden van België, de Polders en de Kust.
Visie in de leerplannen, kunnen werken met leerplandoelstellingen, eindtermen. Leren aanmaken van lesvoorbereidingen.


Begincompetenties
Leerinhouden, vaardigheden en attitudes zoals beschreven in het vak aardrijkskunde van het secundair onderwijs; de eindtermen LSO.

Eindcompetenties
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsproces; de leraar als opvoeder; de leraar als inhoudelijk expert. Voor gedetailleerde lijst cf. syllabus.

Leermaterialen
Syllabus aardrijkskunde I LSO
ICT-mariaal
Handboek Terranova I en II, Uitg. De Boeck, Antwerpen
Handboek Meridiaan I en II, Uitg. Novum, Antwerpen
Naslagwerk Cartografie, Uitg.
Academia Press, Gent
Atlas, Wolters, Leuven
Wegenkaart, Michelin
Topografische kaart, NGI


Studiekosten
Syllabus, handboeken, atlas, kaarten en excursies: ongeveer € 180

Studiebegeleiding
Monitoraat
Na individuele afspraak
De lector en de amanuensis staan steeds ter beschikking om problemen i.v.m. theorie, practica en lespraktijk te helpen oplossen, zowel tijdens de uren voorzien voor het monitoraat als daarbuiten (na individuele afspraak).

Onderwijsvormen
Hoorcolleges, zelfstandig werk, praktische oefeningen, zelfstudie, didactische oefeningen en excursies.

Evaluatievorm
Schriftelijk examen (januari): 45% van de punten over cartografie, landschapsstudie, cosmografie, leerstof LSO eerste jaar
Mondeling examen (juni): 45% van de punten over geologie, bodemkunde, geomorfologie, leerstof LSO tweede jaar


Praktische oefeningen en excursies: permanente evaluatie, op 10 % van de punten. Tweede zittijd is mogelijk onder de vorm van een vervangende taak Voor studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatievormen, behalve voor permanente evaluatie waarvoor een vervangende taak kan voorzien worden.

OP-leden
Jacques MERCHIERS