GESCHIEDENIS
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, voeding/verzorging - kleding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, handel - burotica
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, lichamelijke opvoeding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, muzikale opvoeding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 92.0
Werkcollege [B] 40.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 360.0
Studiepunten [E] 12
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Wis GEYSEN
Referentie LGSOXX01K12303
 
Trefwoorden
Geschiedenis, Geschiedenisdidactiek, West-Europese geschiedenis

Doelstellingen
- kennis en inzicht verwerven over de algemene West-Europese geschiedenis van de prehistorie tot de middeleeuwen;
- kennis en inzicht verwerven in de basisbeginselen van de vakdidactiek;
- in staat zijn individueel historische taken op te lossen aan de hand van bronnen en opzoekingwerk in de archieven en bibliotheken.
Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus

Leerinhoud
-Prehistorie
-Klassieke Oudheid
-Middeleeuwen
-De geschiedenisleraar in het secundair onderwijs: opdracht en doelstellingen
-Didactiek: gesprekken en houdingen voor de klas, het abc van een les geschiedenis in het secundair onderwijs

Begincompetenties
Synthese - en relativeringsvermogen. Interesse voor geschiedenis.
Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties
- De leraar als inhoudelijk expert,
- De leraar als organisator,
- De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is terug te vinden in de syllabus

Leermaterialen
- cursus,
- historische atlas.

Studiekosten
- cursus: ongeveer 25 EUR,
- historische atlas: ongeveer 15 EUR.

Studiebegeleiding
De student kan op eigen initiatief individuele leerproblemen in verband met het opleidingsonderdeel aan de lector melden.

Onderwijsvormen
- klassikale lesmomenten;
- door studenten voorbereide en uitgewerkte lessen;


Evaluatievorm
- 50% schriftelijk examen en permanente evaluatie in januari;
- 50% schriftelijk examen en permanente evaluatie in juni;
Voor studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatievormen

OP-leden
Wis Geysen