FRANS
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, handel - burotica
Hoorcollege [A] 92.0
Werkcollege [B] 40.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 360.0
Studiepunten [E] 12
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Martine Van Den Neste
Referentie LGSOXX01K12301
 
Trefwoorden
taalkennis, vakdidactiek

Doelstellingen
Herhalen en uitbreiden van de taalkennis door grondige kennis van de grammatica en uitbreiden van de woordenschat.
Verwerven van een correcte uitspraak .
Zich vlot kunnen uitdrukken zowel mondeling als schriftelijk.
Studie en kennis van de Franse cultuur en maatschappij.
Op de hoogte zijn van actuele gebeurtenissen en een kritische kijk ontwikkelen.
Inzicht verwerven in de verschillende methodes ; lessen kunnen observeren en voorbereiden ; leerplan 1e graad bestuderen en kennen.
Voor gedetailleerde doelstellingen zie cursussen 1e jaar.

Leerinhoud
Taalkennis: de 4 vaardigheden
: spreekoefeningen , synthese oefeningen , lectuurfiches , filmbesprekingen , websites en besprekingen , woordenschat
Fonetica, fonologie, prosodie van de Franse zin
: De verschillen gesproken en geschreven taal , uitspraakoefeningen.
Morfo-syntactische taalsystematiek
: zins- en woordanalyse , syntaxis , vervoegingen , de woordsoorten.
Methodologie en taaldidactiek
wat is taal? , taal onderwijzen , overzicht van de verschillende methodes, de communicatieve methode , lessen observeren en voorbereiden.
Beschaving van Frankrijk in de XXe eeuw: De economische, politieke , sociale en culturele feiten.

Begincompetenties
De student wordt geacht bij aanvang de basis taalvaardigheden goed te beheersen. (luister, -spreek-, lees- en schrijfvaardigheid).De kandidaat voldoet aan eindtermen secundair onderwijs . De kandidaat zal bij aanvang door de lector diagnostisch getoetst worden: remediëring volgt in groepsverband en op zelfstandige basis.

Eindcompetenties
De leraar als inhoudelijk expert

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

De leraar organisator en als lid van en schoolteam.

De lerraar als cultuurparticipant

Voor een gedetailleerde omschrijving, zie de basiscompetenties in de syllabi.

Leermaterialen
Cursus lector, handboeken, woordenboekenleerplannen, video-opnamen, CD-rom enz

Studiekosten
Cursus: 10 euro Boekenpakket: rond de 120 euro
Excursies: rond de 75 euro

Studiebegeleiding
Problemen kunnen rechtstreeks aan de lector gemeld worden.Remediëring en bijsturing via bijkomende oefeningen.

Onderwijsvormen
Interactieve werkvormen tijdens de lessen, vraag en antwoord , groepswerk.
.Zelfstandig werk en begeleide oefeningen.
Microdidactiek
Vakkenstage

Evaluatievorm
Alle hieronder vermelde evaluatievormen evalueren kennis over de vermelde leerinhouden en de vier vaardigheden

- portfolio, opdrachten (schriftelijk en mondeling): 30%
- schriftelijk examen: 60%
- mondeling examen: 10%

Voor studenten met een examencontract gelden de volgende evaluatievormen:
- portfolio, opdrachten (schriftelijk): 20%
- schriftelijk examen: 60%
- mondeling examen: 20%

OP-leden
Martine Van den Neste