PLOEGSPORTEN
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, lichamelijke opvoeding
Hoorcollege [A] 66.0
Werkcollege [B] 18.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 180.0
Studiepunten [E] 6
Niveau inleidend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Joeri CALLAERT
Referentie LGSOXX01A13419
 
Trefwoorden
Basketbal, Volleybal, Handbal, Voetbal

Doelstellingen
Sociale vaardigheden:
- kunnen zelfstandig en onder begeleiding oefenen in kleine groepen;
- kunnen coöperatief samenspelen wordt beklemtoond;
- kunnen uitvoeringen en beperkingen juist inschatten;
- kunnen elkaar observeren;
- kunnen verbeteren.
Strategisch-cognitieve vaardigheden:
- kennen vereenvoudigde spelregels;
- kunnen vereenvoudigde spelregels actief toepassen in vereenvoudigde spelvormen;
- kunnen hun spelinzicht verbeteren door het beter leren inschatten van de gekozen oplossing (decision-making);
- kunnen a.d.h.v. inspirerende leersituaties progressief meer gestructureerd leren spelen.
Motorische vaardigheden:
- kunnen een aantal basisvaardigheden beheerst uitvoeren (demonstratie);
- kunnen een aantal basisvaardigheden in vereenvoudigde spelvormen toepassen.

Een gedetailleerder lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus.


Leerinhoud
spelhandelingen en spelbegeleiding, theoretische kennis en methodische opbouw:
Basketbal:
- van grondvorm 1 tot grondvorm 4 van het doelspelcompetentiemodel.
Volleybal:
- van spelvorm 1-0 tot 3-3
Handbal:
- van grondvorm 1 tot grondvorm 3 van het doelspelcompetentiemodel.
Voetbal:
- van grondvorm 1 tot grondvorm 3 van het sportspelconcept.


Begincompetenties
eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetenties
Vaardigheden:
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: doelstellingen kunnen kiezen en formuleren; onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en gebruiken; kunnen observeren en zichzelf kunnen evalueren
- de leraar als inhoudelijk expert: basiskennis ivm de eigen vakken kunnen beheersen en actualiseren;
- de leraar als organisator: een gestructureerd werkklimaat kunnen bevorderen; stimulerende, veilige en werkbare bewegingssituaties kunnen creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen;
Attitudes:
- kritische ingesteldheid
- leergierigheid
- organisatievermogen
- verantwoordelijkheidszin


Leermaterialen
Basketbal:
- cursustekst 'Basketbal voor het lager onderwijs', B. Mertens, V. Vonderlinck, 2005 + SVS-spelregels BAB '3 tegen 3'.
- cd-rom Doelspelcompetentiemodel: basketbal, B. Mertens, V. Vonderlinck, C. Remy, PVLO 2005;
Volleybal:
- handboek: 'Jeugdvolleybal: aangepaste spelvormen voor club en school', E. Rousseaux, J. Rutten, M. Spaenjers, VVB.
Handbal:
- cd-rom Doelspelcompetentiemodel: handbal, M. Multael, PVLO 2005
Voetbal:
- handboek: 'Leren voetballen, een spelgerichte en coöperatieve methode' , P. Vansteenbrugge, R. Goethals, B. Van Renterghem, PVLO
2004 + uitgave VMF: spelregels minivoetbal + SVS-spelregels VTB '4 tegen 4'.


Studiekosten
- basketbal: € 30,00;
- volleybal: € 30,00;
- handbal: € 30,00;
- voetbal: € 25,00.


Studiebegeleiding
- monitoraat;
- feedback bij permanente evaluaties,
- ervaring opdoen via clubs of sportkampen (bijv. studentenkamp BVLO).


Onderwijsvormen
- praktijklessen, hoorcollege, opdrachten i.v.m. spelleiding en spelbegeleiding.


Evaluatievorm
- permanente evaluatie tijdens praktijklessen: 70% (of praktijkexamen in 2de zittijd);
- mondeling theorieexamen: 30%
- voor studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatievormen, behalve permanente evaluatie wordt vervangen door een praktijkexamen

OP-leden
Benny MERTENS, Stijn MORAND, Veerle PERMENTIER, Joeri CALLAERT.