PIANO/PRAKTISCHE HARMONIE/LIEDBEGELEIDING
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, muzikale opvoeding
Hoorcollege [A] 12.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau inleidend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Annick ROELENS
Referentie LGSOXX01A13418
 
Trefwoorden
Piano/praktische harmonie/liedbegeleiding

Doelstellingen
- de studenten hebben een elementaire pianotechniek verworven, die gericht is op zowel het ontwikkelen als het vervolmaken van hun pianistieke vaardigheden en op het stimuleren van hun creativiteit.
- de studenten hebben een harmonisch inzicht ontwikkeld.
- de studenten kunnen liederen thema's, notenleerlessen e.d. begeleiden op piano aan de hand van al dan niet uitgeschreven zelfgemaakte of bestaande begeleidingen.
- de studenten kunnen begeleiden (op piano) en tegelijkertijd zingen van bovengenoemd materiaal.
- de studenten kunnen begeleidingen ontwerpen en uitschrijven (inclusief voor-, tussen- en naspelen).
- een gedetailleerde lijst van de doelstellingen is te vinden in de syllabus van elk vakonderdeel.

Leerinhoud
- piano: verwerven en beheersen van basisvaardigheden:
        * correcte houding
        * aanslag
        * legato - staccato
        * onafhankelijkheid van de handen
        * positiewijzigingen
        * toonladders - akkoorden
        * correct pedaalgebruik
- praktische harmonie: de student kan verbindingen met volgende akkoorden (in allerlei toonaarden) vlot uitvoeren op het klavier:
        * I/ IV/ V/ VI (liefst ook II)
        * het cadentieel kwart-sextakkoord
        * het dominant septime akkoord in cadensen
        * het gebruik van sextakkoorden is wenselijk
- liedbegeleiding: praktisch gerichte improvisatie op piano in functie van:
        * voor-, tussen- en naspelen op liederen
        * ontwikkelen van pianistieke handigheid, harmonisch inzicht, creativiteit
        * weergeven van karakter- en sfeerverschillen
        * het zelf ontwerpen van uitgeschreven begeleidingen (met voor-, tussen- en naspelen)

Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs + niveau Algemene Muzikale Vorming Lagere Graad 4 van het Deeltijds Kunstonderwijs.

Eindcompetenties
De leraar als inhoudelijk expert.
Attitudes: kritische ingesteldheid, leergierigheid, verantwoordelijkheidszin, creatieve ingesteldheid, flexibiliteit.
een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus.

Leermaterialen
Pianomuziek, reducties van orkestwerken - kamermuziekwerken, verschillende stijlen en vormen in functie van lesopdrachten. (Volk)sliederen, niet-traditionele literatuur, heterogeen liedrpertoire
Allerhande oefeningen op de praktische harmonie, o.a. aan de hand van volks- en kinderliederen, thema's uit de muziekliteratuur.
Bestaande begeleidingen van volks-/kunstliederen en lesmateriaal uit de AMV van het deeltijds kunstonderwijs.

Studiekosten
Er wordt van de student verwacht dat hij over een piano beschikt. (huren of kopen); kosten persoonlijke aanschaf van partituren. Valt niet te ramen.

Studiebegeleiding
Permanente feedback tijdens de lessen.

Onderwijsvormen
Individuele lessen.
Deze zijn een evaluatie van de regelmatige (dagelijkse) zelfstudie in de loop van de week voorafgaand aan de les.

Evaluatievorm
Permanente evaluatie van vaardigheden en attitudes. (100%)
Een tweede zittijd is mogelijk via taken.
Voor studenten met een examencontract wordt de permanente evaluatie vervangen door taken.

OP-leden
Hilde Eeman/Christine Van Zanddijcke/ Marie-Anne Roelens