Trefwoorden Ruimtelijk werk, constructief
Doelstellingen
- vakkennis inzichtelijk verwerven en toepassen
- ruimtelijk denken ontwikkelen;
- ruimtelijke vormen kunnen doen ontstaan door het constructieve (verbinden);
- inzien dat niet enkel het materiële werkstuk belangrijk is (productevaluatie) maar ook de denkwijze en de handelingen (proces);
- beseffen dat de realisatie niet enkel afhankelijk is van de maker maar ook van de imperatieven van materiaal/eel, functie, kostprijs, tijd, ...
- een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus
Leerinhoud
- onderzoek van ruimtelijke mogelijkheden van karton en papier
- ruimtelijke realisaties kunnen ontwerpen en uitvoeren
- belangrijke verschillen inzien tussen beide grondstoffen bij verwerking
- materiaal en materieelkennis verwerven.
Begincompetenties - Eindtermen secundair onderwijs
- Een stevige basiskennis van de kunstgeschiedenis is vereist.
- Leerinhouden, vaardigheden en attitudes zoals beschreven in het vak PO van het secundair onderwijs; vakoverschrijdende eindtermen SO.
- Een minimale kennis van materialen en technieken is een pluspunt.
Eindcompetenties Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus
De leraar als:
- begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- inhoudelijk expert
- innovator - onderzoeker
- cultuurparticipant
Leermaterialen - basiscursus cd-rom beeldeducatie,
- begeleidende nota's per opdracht,
- teken- en verbruiksmateriaal.
Studiekosten Cursus, materieel en materiaal: afhankelijk van opdrachten: ongeveer 100 EUR.
Studiebegeleiding - permanente begeleiding in het atelier.
- in tweede semester kan de student zijn tekorten bjiwerken in het vak "atelier"
- monitoraat op afspraak
Onderwijsvormen
hoorcollege, werkcollege, praktisch werk in atelier en begeleid zelfstandig werk.
Evaluatievorm
evaluatie januari voor 40%:
- portfolio (taken, artistieke realisaties, gedocumenteerd en gefundeerd met papers): 70%
- procesfolio (permanente evaluatie: attitudes, vaardigheden en atelierwerk): 30%; geen mogelijkheid tot tweede zittijd
evaluatie mei/juni voor 60%:
- portfolio (taken, artistieke realisaties, gedocumenteerd en gefundeerd met papers): 70%
- procesfolio (permanente evaluatie: attitudes, vaardigheden en atelierwerk): 30%; geen mogelijkheid tot tweede zittijd
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.
OP-leden
Marita VAN LAETHEM
|
|