KUNSTTEKENEN
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 60.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Grietje Moens
Referentie LGSOXX01A13404
 
Trefwoorden
waarnemingstekenen, documentair tekenen, didactisch tekenen (incl. bordtekenen)

Doelstellingen
- tekenmaterialen en materieel leren kennen in zijn correcte benaming en gebruik.
- inzichtelijk basiskennis verwerven:
        1. grafische beeldtaal kennen en leren hanteren
        2. waarnemen en correct leren weergeven in verschillende tekenmaterialen, technisch correct gebruikt
        3. exploreren van de mogelijkheden en beperkingen van de grafische beeldtaal
- inzicht verwerven in structuur en opbouw van een tekening - compositie
- inzicht verwerven in basisregels van de perspectief
- weergave op nauwkeurige en artistiek verantwoorde wijze van vlakke en driedimensionale voorwerpen met hun eigen karakter, structuur, verhoudingen, juiste details, materie en kleur.
- weergave van voorwerpen die perspectivische problemen stellen, zoeken naar constructieve oplossingen
- fauna- en/of flora-elementen kunnen weergeven in tekeningen met verhoogde informatieve en documentaire waarde door toepassing van detaillering, vergroting, isolatie, doorsnede,...
- leerinhouden van het vak plastische opvoeding van het secundair onderwijs leren omzetten in didactische tekeningen en bordtekeningen, gebruik makend van correcte materialen en technieken
- doelgerichte informatie verzamelen in functie van verschillende opdrachten. Kritisch hanteren en vergelijken van verschillende bronnen: kunstboeken, internet, CD-roms, video's,...
- spontane interesse en leergierigheid tonen om zich de basiskennis van de grafische beeldtaal en basisvaardigheden van het tekenen toe te eigenen
- artistieke vorming: alle verworven kennis op een creatieve en esthetisch verantwoorde manier kunnen toepassen
- een gedetailleerder lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus


Leerinhoud
- tekenmaterieel en materiaal
- "meten" - verhoudingen, waarnemen en weergeven
- basisregels perspectief: sferisch perspectief, éénpuntsperspectief, tweepuntsperspectief
- lijngevoeligheid
- verschillende soorten arceringen - schaduwweergave
- compositie
- documentair tekenen: habitustekening, detailtekening, reconstructie, populair-wetenschappelijke tekening
- didactisch tekenen: bordtekenen en andere didactische verwerkingen

Deze leerinhouden worden verwerkt in artistieke realisaties en papers.

Begincompetenties
Eindtermen van secundair onderwijs
Een stevige basiskennis van de kunstgeschiedenis is vereist.
Leerinhouden, vaardigheden en attitudes zoals beschreven in het vak plastische opvoeding van het secundair onderwijs; vakoverschrijdende eindtermen SO
Een minimale kennis van materialen en technieken is een pluspunt.

Eindcompetenties
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus

De leraar als:
-begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
-inhoudelijk expert
-cultuurparticipant


Leermaterialen
Verschillende tekenmaterialen (grafietpotlood, houtskool, pastels, conté-krijt, bister, alcoholstiften, kleurpotloden, aquarelpotloden,...) en materieel (rietpen, lange lat, passer,...), dragers (verschillende soorten papier)
Cursus beeldeducatie.

Studiekosten
Ongeveer 150 EURO

Studiebegeleiding
Monitoraat is voorzien op afspraak.
In het tweede semester moet de student zijn tekorten bijwerken in het vak "atelier". De student kan gedurende de hele week beroep doen op de ateliermeester voor extra begeleiding.


Onderwijsvormen
Hoorcollege, werkcollege, atelierwerk en begeleid zelfstandig werk.

Evaluatievorm
evaluatie januari voor 40%:
        -portfolio (taken, artistieke realisaties, gedocumenteerd en gefundeerd met papers): 70%
        -procesfolio (permanente evaluatie: attitudes, vaardigheden en atelierwerk): 30%; geen mogelijkheid tot tweede zittijd
evaluatie mei/juni voor 60%:
        -portfolio (taken, artistieke realisaties, gedocumenteerd en gefundeerd met papers): 70%
        -procesfolio (permanente evaluatie: attitudes, vaardigheden en atelierwerk): 30%; geen mogelijkheid tot tweede zittijd
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.

OP-leden
Grietje MOENS