PEDAGOGIEK GEMEENSCHAPPELIJK
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, voeding/verzorging - kleding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, handel - burotica
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, lichamelijke opvoeding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, muzikale opvoeding
1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 72.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 240.0
Studiepunten [E] 8
Niveau inleidend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Hannelore SYS
Referentie LGSOXX01A00230
 
Trefwoorden
Pedagogiek, Psychologie, Ontwikkelingspsychologie, Sociale psychologie, Onderwijsorganisatie, Didactiek, Psychologische stromingen, Leerpsychologie

Doelstellingen
kennis en inzichten verwerven die dienen als basis voor:
- het begeleiden van leer-, ontwikkelings- en opvoedingsprocessen
- het functioneren binnen de onderwijsgemeenschap

1. Onderwijsorganisatie:
De verschillende taken en verantwoordelijkheden van een leerkracht kunnen kaderen binnen de voorgeschreven basiscompetenties.
De wettelijke basis van de algemene onderwijsorganisatie kunnen toelichten.
De beleidsmatige organisatie voor het onderwijs in Vlaanderen kunnen schetsen.
De indeling in schoolnetten kunnen toelichten.
De verschillende onderwijsniveaus kunnen weergeven.
De verschillende types van het buitengewoon onderwijs kunnen opsommen.
De functie van DVO en VLOR kunnen toelichten.
De visie van het Gemeenschapsonderwijs kunnen verwoorden.
Op de hoogte zijn van de onderwijsactualiteit.

2. Inleiding Didactiek:
De termen opvoeding, vorming en onderwijs kunnen vergelijken.
Bewustzijn van de onderwijs-, vormings- en opvoedingstaken van de leerkracht.
Het didactisch model van Van Gelder kunnen uiteenzetten.

3. Psychologie:
Kennis en inzicht verwerven in de psychologische stromingen: behaviorisme, dieptepsychologie, humanistische psychologie.
Kennis en inzicht verwerven in de groepsdynamica.
Kennis en inzicht verwerven in cognitieve, psychomotorische en affectieve leerprocessen.
Kennis en inzicht verwerven in de verschillende visies op intelligentie.
De ontwikkeling van het ongeboren kind tot de adolescent kunnen beschrijven volgens de verschillende ontwikkelingsgebieden: psychomotorisch, cognitief, sociaal, dynamisch-affectief.

Een meer gedetailleerde lijst doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
1. Onderwijsorganisatie:
De basiscompetenties voor de leraar S.O. - groep 1.
De onderwijsorganisatie in Vlaanderen.

2. Inleiding didactiek:
Begrippen opvoeding, vorming en onderwijs.
Het didactisch model van Van Gelder.

3. Psychologie:
-Inleiding tot de algemene psychologie.
-Psychologische stromingen: behaviorisme, dieptepsychologie, humanistische psychologie.
-Sociale psychologie: groepsprocessen, sociale beïnvloeding.
-Leerpsychologie: leren van cognitieve vaardigheden o.a.: leren van kennis, begrippen, algoritmen en heuristieken, psychomotorische en dynamisch-affectieve leerprocessen.
-Verschillende visies op intelligentie.
-Ontwikkelingspsychologie: de ontwikkelingskenmerken van het ongeboren kind, de baby, de peuter, de kleuter, het schoolkind en de adolescent; de beïnvloedende factoren op de ontwikkeling.



Begincompetenties
De eindtermen van het secundair onderwijs bereikt hebben.

Eindcompetenties
1. Onderwijsorganisatie:
Leraar als opvoeder: 2.3
Leraar als partner van de ouders/verzorgers: 6.4
Leraar als lid van een schoolteam: 7.1
Leraar als lid van de onderwijsgemeenschap: 9.1, 9.2
Leraar als cultuurparticipant: 10.1

2. Inleiding didactiek:
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 1.7
Leraar als opvoeder: 2.1, 2.3, 2,4

3. Psychologie:
Inleiding tot de algemene psychologie en psychologische stromingen:
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 1.7
Leraar als opvoeder: 2.1, 2.5

Sociale psychologie:
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 1.1
Leraar als opvoeder: 2.1, 2.2
Leraar als organisator: 4.1

Leerpsychologie:
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 1.7
Leraar als opvoeder: 2.3
Leraar als organisator: 4.1

Intelligentiepsychologie:
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 1.1

Ontwikkelingspsychologie :
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: 1.1
Leraar als opvoeder: 2.2, 2.5


Dit opleidingsonderdeel beoogt het verder uitbouwen van volgende attitudes:
A1 beslissingsvermogen
A2 relationele gerichtheid
A3 kritische ingesteldheid
A4 leergierigheid
A5 organisatievermogen
A6 zin voor samenwerking
A7 verantwoordelijkheidszin
A8 creatieve gerichtheid
A9 flexibiliteit

Een meer gedetailleerde lijst met eindcompetenties is te vinden in de syllabus.

Leermaterialen
Gemeenschappelijke cursus en handboek ontwikkelingspsychologie

Studiekosten
35 EUR

Studiebegeleiding
Lector gaat in op vragen en noden van studenten.

Onderwijsvormen
Waaier aan didactische werkvormen: hoorcolleges, interactieve lessen met discussie en opdrachten

Evaluatievorm
Schriftelijk examen in januari en juni: elk deel telt mee voor 45%
Permanente evaluatie: 10% op jaarbasis: opdrachten en participatie tijdens de les
Tweede zittijd is mogelijk onder de vorm van een examen.

Voor studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatievormen behalve: permanente evaluatie wordt een examen.

OP-leden
Carine Thienpont, Petra Steenhout, Godelieva Van De Vijver, Hannelore Sys, Els Ockerman