MODULE 3: INCLUSIEF ONDERWIJS/BUITENGEWOON ONDERWIJS/ZORGVERBREDING
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, eenjarig SOV-programma vr pb onderwijs: kleuter/secundair
3de jaar initiële lerarenopleiding Lager Onderwijs
Hoorcollege [A] 30.0
Werkcollege [B] 60.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 20.0
Totale studietijd [D] 270.0
Studiepunten [E] 9
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Roos DAVID
Referentie LGOWIJ03A99499
 
Trefwoorden
Buitengewoon onderwijs, inclusief onderwijs, bewegingsopvoeding, leefsleutels en contactsleutels, speciale leerlingen begeleiding, gezondheidsopvoeding, pestgedrag

Doelstellingen
Kunnen uitleggen wat een handelingsplan (HP) is, waar en waarom het gebruikt wordt.
In een praktijksituatie kunnen werken met een HP.
Kunnen uitleggen wat bedoeld wordt met "leerlingen in problematische opvoedingssituaties" en verschillende voorbeelden ervan kunnen geven en expliciteren.
In een reële context het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne kunnen hanteren.
De basisdoelstellingen van het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne ervaren.
De doelstellingen en toepassingsmogelijkheden van de methode van Veronica Sherborne kennen.
In het kader van "werken aan een positief klimaat " de principes van contactsleutels kunnen toepassen.
Kunnen met kinderen een filosofisch gesprek houden.
In reële cases diagnosticerend en remediërend kunnen werken (voorstellen formuleren en motiveren).
Kunnen voorstellen van omgang met kinderen met ADHD formuleren en motiveren.
Kunnen werken aan gezondheidsopvoeding.
Aanpakken van pesten op school kunnen formuleren en motiveren.
In cases kenmerken van inclusief onderwijs kunnen aanduiden.
Inzicht hebben in de problematiek van hoogbegaafd kind.
Aan de hand van observaties in een Bu.O.-school een beschrijving en een kritische analyse ervan kunnen maken.
Op het einde van de module een keuze maken voor een stage in een Bu.O.-school of een inclusieve school en doelstellingen voor deze stage kunnen formuleren.
De studenten kunnen inzichten verwerven in de noodzaak van gezondheidsopvoeding (hygiëne, sport, psychische en fysische gezondheid, gezond leefmilieu, ...)
De studenten hebben inzicht in seksuele ontwikkeling bij kinderen en daaraan gekoppeld de mogelijkheden om lessen, thema's en projecten uit te werken.
De studenten hebben inzicht in bestaande media en correct gebruik hiervan.
De studenten kunnen muzische vorming (als middel) hanteren om doelen te bereiken binnen de verschillende persoonlijkheidsdomeinen.
De student realiseert zich het belang en de plicht van een kordaat optreden bij een ongeval of noodsituatie.
De student kan d.m.v. logisch nadenken en oefening eerste hulp bieden in elke noodsituatie.
De student heeft besef van zijn verantwoordelijkheid en neemt deze ook op door o.a. de basisprincipes van EHBO af en toe op te frissen.


Leerinhoud
*Orthopedagogische en orthodidactische aanpakken
*Diagnostiserend en remediërend materiaal
*Schoolwerkplanning, HPPE, IHP (individueel handelings plan)
*Inclusief en geïntegreerd onderwijs
*Het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne
*Leefvaardigheden
*Speciale leerlingenbegeleiding
*Het alfabetboek
*Orthodidactische technieken
*Dyslexie en dyscalculie
*ADHD en autistiform gedrag
*Pestprogramma 'Prettige dag gehad?', pestactieplan
*Kindermishandeling
*E.H.B.O


Begincompetenties
Leerinhouden en praktijkervaring van het eerste en het tweede jaar van de opleiding.

Eindcompetenties
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroep achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 De leerinhouden/leerervaringen selecteren
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen
2.4 Actuele maatschappleijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
2.5 Omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden
2.6 Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven

Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden

Leermaterialen
Cursussen, videomateriaal, EHBO-materiaal

Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 30.0 EUR


Studiebegeleiding
Extra ondersteuning op aanvraag

Onderwijsvormen
Hoorcolleges, gerichte bezoeken, didactische oefeningen, groepsdiscussies, gastcolleges, praktijksessies

Evaluatievorm
Schriftelijk examen 70%
Permanente evaluatie, taken en opdrachten 20%
Schriftelijk en praktijkexamen E.H.B.O 10%
Studenten met een examencontract: verplicht inschrijven met een creditcontract,
zelfde regelingen.

OP-leden
Roos David