PROJECT MUZISCHE VORMING (BEELD, BEWEGING, DRAMA, MEDIA, MUZIEK)
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 39.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau inleidend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Katrien DE PRAETERE
Referentie LGOWIJ02A12641
 
Trefwoorden
Project muzische vorming, PMV domein muziek, beeld, taal, drama, media, beweging

Doelstellingen
KENNIS:
- kennismaken met kunstbeschouwing

VAARDIGHEDEN:
- verruimen mogelijkheden binnen de domeinen van de muzische vorming: beeld, drama, muziek, media, beweging en taal
- het kunnen afwerken van product
- bereid zijn om experimenten zelf te ervaren, clichédoorbrekend te werken
- vakoverschrijdend werken, hier dus: domeinoverschrijdend
- leren procesmatig werken
- studenten reflecteren over hun handelen binnen projectwerk
- stappenplan ontwikkelen om structuur in het project te krijgen

ATTITUDES:
- ontwikkelen van basisattitudes zoals: verantwoordelijkheid opnemen, initiatief willen en durven nemen, afspraken kunnen maken en zich daaraan houden, leren organiseren, zelfwerkzaamheid
- opleidingsoverschrijdend te werk gaan
- openstaan voor samenwerking met studenten van andere opleiding (lko)

Leerinhoud
Het project bestaat uit verschillende stappen:
1. museumbezoek (individueel en begeleid)
2. brainstorm
3. werksessies rond verschillende domeinen
4. zelfstandig werk
5. toonmomenten
6. evaluatie

Begincompetenties
basisvaardigheden muzische vorming bachelor in het onderwijs lager onderwijs, modeltraject 1

Eindcompetenties
Aan onderstaande basiscompetenties lager onderwijs wordt gewerkt en aandacht geschonken:
Basiscompetenties leraar lager onderwijs:
FG 3: De leraar als inhoudelijk expert:
- 3.1. de leraar kan de eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen

FG 4: De leraar als organisator:
- 4.3: op correcte wijze administratieve taken uitvoeren

FG 5: De leraar als onderzoeker:
- 5.3: het eigen functioneren bevragen en bijsturen

FG 7: De leraar als lid van een schoolteam:
- 7.1: de leraar kan zijn opdracht realiseren in samenwerking met de leden van het schoolteam en rekening houdend met de schoolcultuurbr /> - 7.2: binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven

FG 8: De leraar als partner van externen:
-8.1: contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden

FG 10: De leraar als cultuurparticipant: - 10.1:actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen

Alle attitudes komen aan bod: A1/A2/A3/A4/A5/A6/A8/A9/A10

Leermaterialen
Studenten ontvangen bij het begin van het project een infobundel.
Logboek
Studenten brengen zelf diverse leermiddelen aan

Studiekosten
20 euro

Studiebegeleiding
Van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen in verband met het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lectoren. Mogelijkheid tot extra individuele begeleiding tijdens zelfstandig werk. Tussentijdse evaluatie van het logboek

Onderwijsvormen
Groepswerk
Gestuurd werk
Toonmoment
Evaluatiemomenten
Zelfstandig werk
Individueel werk
Begeleid zelfstandig werk

Evaluatievorm
Permanent: op basis van logboek en betrokkenheid tijdens de sessies:60%.
Toonmoment en gesprek: 40%
Er is geen 2de zittijd mogelijk. Studenten met examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.

OP-leden
LKO: Karen Clement, Ida Jonniaux, Inge Devriendt, Karolien Nijs, Monique Bellens, Donald Hendrickx
LLO: Barbele Kindt, Katrien De Praetere, Dominique Van Dender