LICHAMELIJKE OPVOEDING
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, tweejarig SOV-programma voor bachelors of masters: 2e jaar
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, eenjarig SOV-programma vr pb onderwijs: kleuter/secundair
Hoorcollege [A] 23.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Barbele KINDT
Referentie LGOWIJ02A00007
 
Trefwoorden
Lichamelijke opvoeding, lager onderwijs, leerlijn, observatie, demo-lessen

Doelstellingen
- kennis hebben van de fysiomorfologische, motorische en sociale ontwikkeling van het lagere schoolkind en in staat zijn de bewegingsactiviteiten hieraan aan te passen
- een leerlijn kunnen opbouwen en uitwerken binnen een domein van lichamelijke opvoeding
- leergebiedoverschrijdend werken
- gebruik kunnen maken van gevarieerde werkvormen
- zinvol en opbouwend reflecteren - inzicht hebben in de structuur en gebruik kunnen maken van het leerplan lichamelijke opvoeding
- een les lichamelijke opvoeding uitwerken en geven aan de doelgroep
- zich durven uiten in en experimenteren met het domein drama

Een gedetailleerde lijst van de doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
- voorbereidingen van alle domeinen van de lichamelijke opvoeding uitgewerkt per graad (uitgewerkt door de studenten)
- neerslag klassikale besprekingen, individuele reflecties, aandachtspunten, tips

Begincompetenties
zie opleidingsprofiel bachelor in het onderwijs, lager onderwijs, modeltraject 1

Eindcompetenties
De eindcompetenties voor lichamelijke opvoeding bachelor in het onderwijs lager onderwijs modeltraject 1 worden verder nagestreefd (zie eindcompetenties lichamelijke opvoeding bachelor in het onderwijs lager onderwijs modeltrajct 1), deze worden aangevuld met onderstaande vaardigheden, kennis (leerinhouden) en attitudes zoals beschreven in het opleidingsprofiel leraar lager onderwijs:

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- vaardigheid 1.4.: Leerinhouden kunnen structureren en vertalen in opdrachten
- vaardigheid 1.9.: kunnen observeren, proces en produkt kunnen evalueren met het oog op bijsturing en remediëring

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
- vaardigheid 2.3.: Attitudes bij kinderen nastreven die bijdragen tot hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie

Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
- vaardigheid 4.1.:een gestructureerd werkklimaat bevorderen

Functioneel geheel 5: de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
- vaardigheid 5.1.:vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
- vaardigheid 5.3. het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen

Attitudes:
- A3: kritische ingesteldheid
- A4: leergierigheid
- A6: zin voor samenwerking
- A8: creatieve gerichtheid

Leermaterialen
turnzaal met toebehoren, openbaar zwembad, syllabus, eigen nota's, reflecties

Studiekosten
- syllabus ongeveer 15 euro €
- workshops drama (samen met muzische vorming muziek en beeld) ongeveer 200 euro

Studiebegeleiding
Monitoraat op afspraak op aanvraag van de student

Onderwijsvormen
proeflessen gegeven door de student
groepswerk
klassikale reflectie:evaluatiemoment, leergesprek, probleemgestuurd werken
individuele reflectie
zelfstandig werk

workshops drama

Evaluatievorm
Eerste zittijd:
- productevaluatie: examenopdracht (60%)
- periodegebonden: schriftelijk examen in juni (40%)
Tweede zittijd:
- productevaluatie: examenopdracht herwerken (60%)
- het schriftelijk examen kan in de tweede zittijd niet opnieuw afgelegd worden, de punten uit de eerste zittijd worden overgedragen (40%)
studenten met examencontract: idem

verplichte deelname aan de workshops muzische vorming drama
opmerking: indien de student niet deelneemt aan deze workshops dient hij/zij deze zelfstandig in te halen, zoniet kan hij/zij niet slagen voor de opleiding

OP-leden
Barbele KINDT