MUZISCHE VORMING : PLASTISCHE OPVOEDING
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, tweejarig SOV-programma voor bachelors of masters: 2e jaar
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, eenjarig SOV-programma vr pb onderwijs: kleuter/secundair
Hoorcollege [A] 23.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Kaya JAKOVITS
Referentie LGOWIJ02A00006
 
Trefwoorden
Muzische vorming: domein Beeld, didactiek, technieken, beeldaspecten, schrift

Doelstellingen
- een grote verscheidenheid aan materialen en hun gebruik kennen;
- de beeldende technieken met de materialen kunnen uitvoeren;
- inzichtelijk vakkennis verwerven;
- inzicht in de expressies van kinderen en beeldende kunstenaars verwerven;
- omschrijven van de inhoud van de voornaamste beeldaspecten
- de voornaamste beeldaspecten in een lesvoorbereiding kunnen plaatsen
- een esthetisch oordeel kunnen geven over beeldend werk;
- juist en doelgericht werken, doorzetten, kritisch ingesteld zijn, geïnteresseerd zijn in kunst, zelfstandig werken, in groep werken en een esthetisch inzicht verwerven.
- creatief gedrag bij studenten ontwikkelen
- de leerinhouden overdragen naar de onderwijspraktijk.
- aangereikte thema's creatief kunnen verwerken aan de hand van verschillende technieken en kunstdocumentatie
- leren procesmatig werken; ervaren dat het proces belangrijker is dan het product.
- bereid zijn om te experimenteren , en clichédoorbrekend te werk te gaan
- het inoefenen van volgende schrijfmethodes: Script, Schrijfdoor en Broeder-Schneider, dit zowel op het blad als aan het bord
- zich durven uiten en experimenteren met de verschillende domeinen van muzische vorming
- inzicht hebben in de eindtermen muzische vorming -beeld voor de lagere school
- een lesactiviteit Muzische vorming beeld in de praktijk kunnen uitvoeren.
- didactische platen kunnen vervaardigen in functie van leeractiviteiten


Een meer gedetailleerde lijst van doelstelling is terug te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
De cursus bevat volgende onderdelen:
TECHNIEKEN
- basis materiaalkennis, verschillende technieken, gereedschappen en de voornaamste beeldaspecten.
- verschillende plastische problemen
BEELDASPECTEN
- basis van kunst- en beeldbeschouwing
- analyse van beeldaspecten
SCHRIFT
- volgende schrijfmethodes: Script, Broeder- Schneider en Schrijf door
DIDACTIEK
- basiskenmerken van een activiteit Muzische Vorming beeld
- de kenmerken van didactische platen


Begincompetenties
Eindtermen van het secundair onderwijs

Eindcompetenties
FG1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de lln en de klas kunnen achterhalen.
1.2 Doelstellingen kunnen kiezen en formuleren
1.3 Leerinhouden kunnen selecteren.
1.4 Leerinhouden kunnen structureren en vertalen in opdrachten.
1.6 Onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen.

FG 2 De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school.
2.6 Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen.

FG 3 De leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis in verband met de leergebieden beheersen en actualiseren.
3.2 Toepassen van verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak.

FG 4 De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (4.3.1)
4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen.

FG 5 De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
5.3 Het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen.

FG 7 De leraar als lid van een schoolteam
7.3 Het eigen pedagogisch-didactisch handelen bespreekbaar maken in teamverband.

FG 10 De leraar als cultuurparticipant
10.1 Volgt actuele thema's en ontwikkelingen op in verband met het cultureel-esthetische domein (10.1.4)
10.2 Kan informatie ivm bovengenoemd thema en ontwikkelingen kritisch benaderen.
A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen A6 Zin voor samenwerking
A7 Verantwoordelijkheidszin
A8 Creatieve gerichtheid
A9 Flexibiliteit
A10 Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie


Leermaterialen
Thuis over een schoolbord met minimumafmetingen: 80 cm x 120 cm beschikken.
Tekenblok A4 en A3 en diverse papiersoorten; diverse tekenmaterialen; cursus.
Raadplegen van handleidingen en boeken in het leercentrum


Studiekosten
- materialen en cursus: ongeveer 100 €
-workshops muzische vorming (samen met muzische vorming muziek en lichamelijke opvoeding) ongeveer 200 euro

Studiebegeleiding
Individueel monitoraat op afspraak.

Onderwijsvormen
Praktisch en zelfstandig werk, groepswerk, onderwijsgesprek, evaluatiemomenten.
Workshops

Evaluatievorm
Permanente evaluatie, geen 2de zittijd mogelijk. Dagelijks werk: 70%, techniekenmap: 30%
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel . Dit om de taken in de vorm van permanente evaluatie te kunnen uitvoeren.
Verplichte deelname aan de workshops muzische vorming drama.
Opmerking:indien de student niet deelneemt aan deze workshops dient hij /zij deze zelfstandig in te halen, zoniet kan hij/zij niet slagen voor de opleiding.

OP-leden
Dominique VAN DENDER Kaya JAKOVITS