WERELDORIËNTATIE
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, tweejarig SOV-programma voor bachelors of masters: 2e jaar
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, eenjarig SOV-programma vr pb onderwijs: kleuter/secundair
Hoorcollege [A] 78.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 180.0
Studiepunten [E] 6
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Diane BOUDRINGHIEN
Referentie LGOWIJ02A00004
 
Trefwoorden
Wereldoriëntatie, lager onderwijs, domein tijd,ruimte,natuur, technologie en projectwerk

Doelstellingen
Studenten kunnen:
- Leerlingen van een lagere school begeleiden in hun ontwikkeling om op een competente wijze te participeren aan het leven in de brede omgeving waarin zij zichzelf situeren.
- Leerlingen van een lagere school helpen bij het zich eigen maken van referentiekaders op het vlak van
         - kennis van en inzicht in zichzelf, hun omgeving en hun relatie tot die omgeving,
         - vaardigheden om in interactie te treden met die omgeving,
         - stimulansen om een positieve houding te ontwikkelen ten aanzien van zichzelf en die omgeving
- het knn toepassen van uiteenlopende vormen van klasmanagement en onderwijstechnieken opdat een uitdagende leeromgeving zou ontstaan
- kennis hebben van instrumenten en procedures ter ondersteuning van klaspraktijk
Een meer gedetailleerde lijst van doelstellingen is in de syllabussen terug te vinden
De realisatie van deze doelstellingen kent een vervolg in het derde jaar van de opleiding.

Leerinhoud
De verschillende leerinhouden worden omgezet naar leeftijd lagere schoolkinderen, rekening houdend met de verschillende vakdidactieken.
Referentiekaders op het vlak van:
Natuur: bevat zowel de levende natuur ( mensen, dieren en planten ) en niet-levende natuur ( weer en klimaat, grondstoffen en fysische verschijnselen )
Tijdens de geïntegreerde werkperiode (GWP) komen de flora en fauna van kust en duinen uitgebreid aan bod.
Technologie: de wereld van materialen, krachten, energiebronnen en werktuigen om dingen te maken of om vanuit een behoefte de natuur aan te wenden voor zichzelf.>het technisch proces uitvoeren
Mens en maatschappij: - dit behelst de mens als individu ( behoeften, gevoelens, zelfbeeld) en als sociaal wezen in intermenselijke relaties.
                        - Dit domein refereert naar sociaal-economische , politieke, juridische, en naar sociaal-culturele verschijnselen, waarbij ook aandacht uitgaat naar interculturele communicatie.
Tijd:        - het betreft hier de werkelijkheid van de dagelijkse tijd en het historisch bewustzijn.
                - het verloop van de geschiedenis vanaf de 16de eeuw.
        -Tijdens de GWP komen W.O.I en II aan bod.
        - de werkelijkheid doet zich voor, evolueert, verandert doorheen de tijd.
Ruimte: dit geheel omvat de aspecten van oriëntatie in de ruimte , weer en klimaat, het heelal. Ook verkeers- en mobiliteitsproblematiek komen aan bod.
Tijdens de GWP worden windwerking, kustvorming en milieuproblematiek uitgediept en didactisch verwerkt naar de B.S. Bij het bezoek aan de zeehaven van Zeebrugge wordt de relatie verduidelijkt tussen de mens en de ruimte die hij benut.

Begincompetenties
Leerinhouden uit het leergebied W.O.\ tijd, ruimte en natuur van het eerste jaar.

Eindcompetenties
Studenten hebben de vooropgestelde doelstellingen en leerinhouden bereikt.
We verwijzen tevens naar het opleidingsprogramma voor leerkracht lager onderwijs en meer specifiek naar volgende vaardigheden:

F.G.1: de leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de lln en de klas knn achterhalen a.d.h.v. handleidingen en leerplannen
1.2 De doelstellingen knn kiezen en formuleren op basis van handleidingen, leerplannen en leerlijnen.
1.3 Leerinhouden knn selecteren
1.4 leerinhouden knn structureren en vertalen in opdrachten.
1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm knn kiezen.
1.6 Onderwijs- en leermiddelen knn kiezen en aanpassen.
1.9 Knn observeren/ proces en product knn evalueren met het oog op bijsturing en remediëring
F.G.2: de leraar als opvoeder
2.3 attitudes bij kdn nastreven die bijdragen tot hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie
2.4 inspelen op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen
2.6 het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen
F.G.3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 basiskennis i.v.m. de leergebieden beheersen en actualiseren
3.2 Toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak
3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en afstemmen op het geheel van het onderwijsaanbod.
F.G.4: de leraar als organisator
4.4 een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kdn.
F.G.5: de leraar als innovator- als onderzoeker
5.3 het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen
F.G.7: de leraar als lid van eeen schoolteam
7.2 in team een taakverdeling opstellen en die naleven


Leermaterialen
Handboek WO natuuronderwijs, atlas WO, atlas niveau secundair onderwijs en cursussen.

Studiekosten
50 EUR aan cursussen en 130 EUR voor vakkenstage en didactische uitstappen

Studiebegeleiding
        monitoraat in onderlinge afspraak
        individuele begeleiding

Onderwijsvormen
Hoorcolleges, onderwijsleergesprek, taakgericht onderwijs, zelfstandig werk, groepswerk en projectwerking.

Evaluatievorm
        eerste zittijd: periodegebonden mondeling examen voor de domeinen natuur,tijd, ruimte en technologie aan 25% elk
        2de zittijd : mondeling examen voor de domeinen natuur, tijd , ruimte en technologie

         vrijstelling per domein waarvoor minimaal 10/20 behaald werd in eerste zittijd

         studenten met een examencontract houden zich aan dezelfde regelingen


OP-leden
Linda Lampo
Hilde van Dooren
Muriel De Kestelier
Diane Boudringhien