WERELDORIËNTATIE : GESCHIEDENIS
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, tweejarig SOV-programma voor bachelors of masters: 1ste jaar
Hoorcollege [A] 36.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Hilde VAN DOOREN
Referentie LGOWIJ01A00201
 
Trefwoorden
geschiedenis, tijd, mens, maatschappij, wereldoriëntatie, vakdidactiek

Doelstellingen
- inzicht verwerven in de politieke-economische-sociale en culturele menselijke bezigeheden en hun structuren en verschillen
- inzicht verwerven in de dagelijkse- en historische tijdbeleving van kinderen uit het basisonderwijs
- kennen van de visie op geschiedenis/tijd alsook van de visie op mens en maatschappij zoals geformuleerd in de leerplannen van het RAGO en OVSG
- kennis en inzicht verwerven omtrent de vier menselijke bezigheden en hun gelijkenissen en verschillen voor de bestaande periodes
- kennis en inzicht verwerven om met de kinderen van het basisonderwijs een respectvolle houding tegenover zichzelf en de anderen op te bouwen
- kunnen aansluiten bij de belangstellings- en ervaringswereld van de leerlingen
- kunnen de actualiteit integreren in hun lessen
Meer gedetailleerde doelstellingen worden geformuleerd in de syllabus

Leerinhoud
- de verschillende periodiseringen
- menselijke bezigheden (politiek-economisch-sociaal en cultureel), met daarbij ook sociaal-economische, sociaal-culturele, politieke en juridische verschijnselen
- interne en externe historische kritiek op geschreven, niet-geschreven en mondelinge bronnen
- historisch begrippenkader
- begrippenkader i.v.m. dagelijkse en historische tijd, mens en maatschappij
- de geschiedenis kunnen 'gebruiken' om er menselijke en maatschappelijke gedragingen in te herkennen - de geschiedenis vanaf de eerste mensen tot de ontdekkingsreizen (Prehistorie/Oudheid en Middeleeuwen)


Begincompetenties
Eindtermen uit het secundair onderwijs

Eindcompetenties
FG1 : de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de lln en van de klas kunnen achterhalen aan de hand van
FG2 : de leraar als opvoeder
2.4 Inspelen op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen
FG3 : de leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis ivm de leergebieden beheersen en actualiseren
3.2 Toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak
FG4 : de leerkracht als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
FG5 : de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen
FG7 : de leraar als lid van een schoolteam
7.3 Het eigen pedagogisch en didactisch handelen bespreekbaar maken in teamverband
FG10 : de leraar als cultuurparticipant
10.1 Volgt actuele thema’s en ontwikkelingen op via het journaal, nieuwsduidingsprogramma’s, kranten, internet, software, tijdschriften, bezoeken aan musea enz
10.2 kan informatie ivm bovengenoemde thema’s en ontwikkelingen kritisch benaderen
10.3 kan informatie uit bovengenoemde domeinen selecteren en die verwerken in het pedagogisch en didactische handelen
10.4 stimuleert kinderen om actuele thema’s en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen
10.5 participeert aan het breed maatschappelijk cultuurgebeuren

Leermaterialen
Syllabus
Historische atlas (niveau secundair onderwijs), wereldoriëntatieatlas basisonderwijs
Handleidingen en leerplannen WO tijd /mens en Maatschappij

Studiekosten
Syllabus ca €15
Eventueel : historische atlas ca €20 , atlas wereldoriëntatie wordt tegelijk gekocht voor ruimte (zie studiefiche ruimte)
Bezoek tentoonstellingen e.d. ca €25

Studiebegeleiding
De student meldt op eigen initiatief zijn/haar individuele leerproblemen aan de lector. Er wordt samen naar een gepaste oplossing gezocht.

Onderwijsvormen
- hoorcolleges/onderwijsleergesprek
- zelfstandig werk (verwerken eigen bezoeken naar lessen basisonderwijs), volgen actualiteit
- organiseren luciferdiscussie/stellingendiscussie
- werkvormen vertrekkend vanuit de bronnen: prentencarroussel, puzzelstukmethode..

Evaluatievorm
- schriftelijk examen (jan 40% - juni 45 %)
- verwerking zelfstandig werk : 15%

Voor studenten met een examencontract wordt een schriftelijk examen georganiseerd in januari (40%) en juni (45%) gekoppeld aan een zelfstandig uit te voeren taak (15%), waarvoor 2e zittijd mogelijk is.

OP-leden
Hilde Van Dooren