PEDAGOGIEK GEMEENSCHAPPELIJK
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, tweejarig SOV-programma voor bachelors of masters: 1ste jaar
Hoorcollege [A] 48.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 240.0
Studiepunten [E] 8
Niveau inleidend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Karina VAN DEN BROECK
Referentie LGOWIJ01A00100
 
Trefwoorden
Pedagogiek, Psychologie, Onderwijsorganisatie, Didactiek

Doelstellingen
Kennis en inzichten verwerven die dienen als basis voor:
-het begeleiden van leer-, ontwikkelings- en opvoedingsprocessen.
-het functioneren binnen de onderwijsgemeenschap

1. Onderwijsorganisatie
De verschillende taken en verantwoordelijkheden van een leerkracht kunnen kaderen binnen de voorgescheven basiscompetenties.
De wettelijke basis van de algemene onderwijsorganisatie kunnen toelichten.
De beleidsmatige organisatie voor het onderwijs in Vlaanderen kunnen schetsen.
De indeling in schoolnetten kunnen toelichten.
De verschillende onderwijsniveaus kunnen weergeven.
De verschillende types van buitengewoon onderwijs kunnen opsommen.
De functie van DVO en VLOR kunnen toelichten.
De visie van het Gemeenschapsonderwijs kunnen verwoorden.
Op de hoogte zijn van de onderwijsactualiteit.

2. Inleiding didactiek
De termen opvoeding, vorming en onderwijs kunnen vergelijken.
Het didactische model van Van Gelder kunnen uiteenzetten.

3. Psychologie
Kennis en inzicht verwerven in de psychologische stromingen: behaviorisme, dieptepsychologie, humanistische psychologie.
Kennis en inzicht verwerven in de groepsdynamica.
Kennis en inzicht verwerven in de cognitieve, psychomotorische en affectieve leerprocessen.
Kennis en inzicht verwerven in de verschillende visies op intelligentie.
De ontwikkeling van baby tot adolescent kunnen beschrijven volgens de verschillende ontwikkelingsgebieden: psychomotorisch, cognitief, sociaal, dynamisch-affectief.

Een meer gedetailleerde lijst doelstelling is te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
1. Onderwijsorganisatie
-de basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs
-basis van de onderwijsorganisatie in Vlaanderen

2. Inleiding tot de didactiek:
-begrippen opvoeding, vorming en onderwijs
-het didactisch model van Van Gelder

3. Psychologie:
-inleiding tot de algemene psychologie
-psychologische stromingen: behaviorisme, dieptepsychologie, humanistische psychologie

4. Sociale Psychologie:
-groepsprocessen
-sociale beïnvloeding

5. Leerpsychologie:
-leerprocessen; leren van cognitieve vaardigheden o.a. leren van kennis, begrippen, algoritmen en heuristieken, psychomotorische en dynamisch-affectieve leerprocessen
-verschillende visies op intelligentie

6. Ontwikkelingspsychologie:
-de ontwikkelingskenmerken van het ongeboren kind, de baby, de peuter, de kleuter, het schoolkind en de adolescent
-de beïnvloedende factoren op de ontwikkeling

Begincompetenties
De eindtermen van het secundair onderwijs bereikt hebben.

Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel leidt tot de ondersteunende kennis i.f.v. vaardigheden aansluitende bij volgende competenties:


Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.1: de beginsituatie van de leerlingen en van de klas kunnen achterhalen
Vaardigheid 1.7 : een krachtige leeromgeving creëren

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1: in overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school.
Vaardigheid 2.2: de emancipatie van de kinderen bevorderen.
Vaardigheid 2.3: attitudes bij kinderen nastreven die bijdragen tot hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
Vaardigheid 2.5: adequaat omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsproblemen.

Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
Vaardigheid 4.1: een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.1: overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.

Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Vaardigheid 9.2: reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving.

Dit opleidingsonderdeel beoogt het verder uitbouwen van volgende attitudes:
A1. Beslissingsvermogen
A2. Relationele gerichtheid
A3. Kritische ingesteldheid
A4. Leergierigheid
A5. Organisatievermogen
A6. Zin voor samenwerking
A7. Verantwoordelijkheidszin
A8. Creatieve gerichtheid
A9. Flexibiliteit
A10. Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie


Leermaterialen
Gemeenschappelijke cursus en handboek ontwikkelingspsychologie:
P.Craeynest, Psychologie van de levensloop. Inleiding in de ontwikkelingspsychologie, Acco, Leuven, 2005.

Studiekosten
35 EUR

Studiebegeleiding
Lector gaat in op vragen en noden van studenten

Onderwijsvormen
Didactische werkvormen: hoorcolleges, interactieve lessen met discussie en opdrachten

Evaluatievorm
Schriftelijk examen in januari en juni: elk op 45%
Taak ontwikkelingspsychologie 10% op jaarbasis.
Studenten met een examencontract: schriftelijk examen in januari en juni: elk op 50%

2e zittijd: schriftelijk examen 100%

OP-leden
Jan Block, Rita Thuy, Marjan Tratsaert, Dorien Van den Bosch, Karina Van den Broeck