PROJECT MUZISCHE VORMING (BEELD, BEWEGING, DRAMA, MEDIA, MUZIEK)
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 39.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 120.0
Studiepunten [E] 4
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Ida JONNIAUX
Referentie LGKLEI02A12616
 
Trefwoorden
Project Muzische Vorming, PMV domein muziek,beeld,taal,drama,media,beweging

Doelstellingen
-KENNIS: -kennismaken met kunstbeschouwing.
-VAARDIGHEDEN:-verruimen mogelijkheden binnen de domeinen van de Muzische Vorming:beeld,drama,muziek,media,beweging en taal.-het kunnen afwerken van product , bereid zijn om experimenten zelf te ervaren, clichédoorbrekend te werken.-vakoverschrijdend werken, hier dus: domeinoverschrijdend.- leren procesmatig werken.- studenten reflecteren over hun eigen handelen binnen het projectwerk.- stappenplan ontwikkelen om structuur in het project te krijgen.
ATTITUDES: - ontwikkelen van basisattitudes zoals: verantwoordelijkheid opnemen,initiatief willen en durven nemen,afspraken kunnen maken en zich daaraan houden,leren organiseren, zelfwerkzaamheid.- opleidingsoverschrijdend te werk gaan:openstaan voor samenwerking met studenten van andere opleiding(Leraar lager onderwijs)


Leerinhoud
Het project bestaat uit verschillende stappen
1. museumbezoek( individueel en begeleid)
2.brainstorm
3.werksessies rond verschillende domeinen
4.zelfstandig werk
5.toonmomenten
6.evaluatie

Begincompetenties
Basisvaardigheden Muzische Vorming 1 ste jaar leraar kleuteronderwijs


Eindcompetenties
Basiscompetenties leraar kleuteronderwijs FG3 :De leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1:basiskennis beheersen en recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit de ontwikkelingsgebieden uit het kleuteronderwijs volgen.
FG4: Leerkracht als organisator
vaardigheid 4.3:Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren ( 4.3.1)
FG5: De leraar als innovator-de leraar als onderzoeker
Vaardigheid 5.3: het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen.
FG7: De leraar als lid van een schoolteam
vaardigheid 7.1: overleggen en samenwerken binnen een schoolteam.
Vaardigheid 7.2: In team een taakverdeling opstellen en die naleven.
FG8:De leraar als partner van externen
Vaardigheid 8.1: Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
FG10:De leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.1:Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen.
Attitudes: A1: Beslissingsvermogen
A2: Relationele gerichtheid
A3: Kritische ingesteldheid
A4: leergierigheid
A5: Organisatievermogen
A6: Zin voor samenwerking
A7: Verantwoordelijkheidszin
A8: Creatieve gerichtheid
A9:Flexibiliteit
A10:Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie


Leermaterialen
Studenten ontvangen bij het begin van het project een infobundel waarin ze alle info over het project vinden. - Logboek -Studenten brengen zelf diverse leermiddelen aan

Studiekosten
20 euro

Studiebegeleiding
Van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen ivm het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lectoren. Mogelijkheid tot extra individuele begeleiding tijdens zelfstandig werk. Tussentijdse evaluatie van logboek.

Onderwijsvormen
Groepswerk, gestuurd werk, toonmoment, evaluatiemomenten,zelfstandig werk,individueel werk,begeleid zelfstandig werk

Evaluatievorm
De evaluatie gebeurt permanent. - Evaluatie in januari en juni: via logboek ( 60%) - Evaluatie in juni: via toonmoment en gesprek (40%)
Er is geen tweede zittijd mogelijk.
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract.

OP-leden
LKO: Karen CLEMENT, Ida JONNIAUX, Inge DEVRIENDT, Karolien NIJS, Monique BELLENS, Donald HENDRICKX LLO: Barbele KINDT, Katrien DEPRAETERE, Dominique VAN DENDER