INKOOP EN VERKOOPTECHNIEKEN
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bedrijfsbeheer optie marketing
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 100
Studiepunten [E] 4
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Anne DE GEETER
Referentie RGBBRM03K01476
 
Trefwoorden
Inkoop- en verkooptechnieken, IWETO-code: S191 Marktstudie

Doelstellingen
Verwerven van inkoop- en verkoopvaardigheden
Inzicht verwerven in de inkoopfunctie


Leerinhoud
  1. Non-verbale communicatie
  2. Opbouwen van gespreksstructuren voor inkoop- en verkoopgesprek
  3. Prospecteren/ Relatie - opbouw met bestaande klanten/ offreren
  4. Klantgerichte presentatie
  5. Onderhandelen in zowel een inkoop- als verkoopsituatie
  6. Omgaan met bezwaren
  7. Afsluiten
  8. Nazorg
  9. Inleiding in het inkoopgebeuren


Begincompetenties
Zie cursussen tweede jaar: Distributie en Verkoop en Business-to-business

Eindcompetenties
Kennis

Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van de vakliteratuur op het vlak van Inkoop- en verkooptechnieken.
  • Kennis i.v.m. een non-verbale communicatie.
  • Kennis van de gespreksstructuren voor inkoop- en verkoopgesprekken.
  • Kennis van de prospectie van klanten, mogelijkheden van opbouw van een relatie met de nieuwe en bestaande klanten.
  • Kennis van de middelen om klantgericht te presenteren.
  • Kennis van onderhandelingstechnieken zowel in een inkoop- als verkoopsituatie.
  • Kennis van klachtenbehandeling en nazorg.
  • Kennis van het inkoopgebeuren.
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties i.v.m. in- en verkoop.
  • Kennis van de evoluties i.v.m. inkoop- en verkooptechnieken.
  • Kennis vakterminologie.
Vaardigheden

Algemeen:
  • Denk - en redeneervaardigheid.
  • Het vermogen tot kritische reflectie en efficiënte creativiteit.
  • Het vermogen tot projectmatig werken.
  • Stressbestendigheid.
Algemeen beroepsgericht:
  • Teamgericht en oplossingsgericht kunnen werken.
  • Praktijkgerichtheid en realistisch inzicht.
  • Zin voor initiatief.
Specifiek beroepsgericht:
  • Zelfstandig - individueel en in groepsverband - opzoeken, selecteren, interpreteren, analyseren en synthetiseren van informatie.
  • Een inkoop- en verkoopgesprek kunnen voeren.
  • Kunnen onderhandelen, offreren, argumenteren.
  • Leggen van contacten met potentiële en bestaande klanten/leveranciers.
Attitudes

Algemeen:
  • Assertiviteit.
Specifiek beroepsgericht:
  • Bereidheid verantwoordelijkheid op te nemen.
  • Commercieel inzicht, empathie, overtuigingskracht en kwaliteitsbewustzijn in contact met klanten en collega's.
  • Contactbereidheid.
  • Kunnen selectief zijn in de beschikbare informatie en waarde toevoegen aan de informatie.
  • Bereidheid om het verkoopplan stap voor stap te verfijnen.


Leermaterialen
Syllabus

Studiekosten
Syllabus: tegen de gangbare kopieprijs, bepaald door de Hogeschool.
Kosten extra-muros activiteiten: verplaatsingskosten bedrijfsbezoeken en lezingen.
Kosten verbonden aan opdrachten.

Studiebegeleiding
De studenten mogen een individuele consultatie vragen

Onderwijsvormen
College met klassikale oefeningen, lezingen, begeleide oefeningen, rollenspel

Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: permanente evaluatie: 50%, mondeling examen: 50%.
  • Tweede examenzittijd: mondeling examen: 100 %
  • Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
    eerste examenzittijd: mondeling examen: 100%
  • tweede examenzittijd: mondeling examen: 100 %


OP-leden