MARKETINGCOMMUNICATIE II
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bedrijfsbeheer optie marketing, studieomvangvermindering
Hoorcollege [A] 37.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 25.0
Totale studietijd [D] 150
Studiepunten [E] 6
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Cristel De Cubber
Referentie RGBBRM03A01132
 
Trefwoorden
Marketingcommunicatie, Direct Marketing

Doelstellingen
De studenten dienen volledig vertrouwd te worden met het Belgische (en internationale) communicatiebureaulandschap en de mogelijke commerciële functies die zij daarbinnen kunnen vervullen: (jr) account executive, mediaplanner,…

Het kunnen interpreteren van een briefing en op basis daarvan haalbare voorstellen formuleren op het vlak van Sales Promotion activiteiten (zowel naar trade als eindconsumenten).

De studenten moeten ook zelf een briefing kunnen opstellen. De studenten op een zelfstandige manier (in team en met coaching) diverse marketingcommunicatievaardigheden laten toepassen.

De studenten moeten inzicht krijgen in een globale direct marketing denk- en werkwijze, waarbij de verschilpunten tussen direct marketingcommunicatie en massacommunicatie tot uiting komen. Het kunnen interpreteren van een briefing (cases) en op basis daarvan haalbare, creatieve en originele voorstellen formuleren op vlak van direct marketing, rekening houdend met budgettaire beperkingen. De studenten moeten voeling hebben met hetgeen zich afspeelt op het vlak van direct marketing op de Belgische markt.

Leerinhoud
MARKETINGCOMMUNICATIE
  • Briefing communicatieopdracht op niveau van de verschillende deelcomponenten van een communicatieplan
  • Brand Activation
  •         Sales Promotion
  •         Fieldmarketing
  • Corporate Communication
  • Communicatiebureaulandschap en de commerciële functies
  • Mediaplanning en mediacentrales
  • Communicatieonderzoek
  • Grafische Wereld
  • Trends
DIRECT MARKETING
  • Direct Marketing Strategie
  • Selectie van de adressen
  • Middelen - Direct Marketing media
  • Productie van Direct Marketing middelen
  • Marketingdatabanken
  • Fulfilment
  • Marketinganalyse
  • Juridische aspecten
  • Trends
Het uitwerken van een direct mail met name een brief, omslag en antwoordelement. Het uitwerken van een Direct Marketingcampagne

Begincompetenties
Marketingcommunicatie I

Eindcompetenties
Beheersen van algemeen beroepsgerichte competenties:
Stimuleren van:
  • denk- en redeneervaardigheid
  • zelfstandig (individueel en in groepsverband) opzoeken, selecteren, interpreteren, analyseren en synthetiseren van informatie via on en off line kanalen.
  • kritische reflexie en efficiente creativiteit
  • praktijkgerichtheid en realistich inzicht
  • teamgericht werken
  • boeiend en professioneel presenteren op basis van bevattelijke formuleringen, coherente redeneringen en verzorgd taalgebruik
Beheersen van specifiek beroepsgerichte competenties:
  • teamgericht en oplossingsgericht kunnen werken
  • de aangeboden kennis toetsen aan de praktijk via cases, teamwork, gastsprekers, . . .


Leermaterialen
  • Marketingcommunicatie, K. Floor en W. Van Raaij, ISBN 90207 25 571 (reeds aangeocht voor Marketingcommunicatie I)
  • Losse kopieën (syllabus)
  • Direct Marketing handboek


Studiekosten
  • Handboek tegen marktprijs
  • Syllabus tegen de prijs bepaald door de hogeschool
  • Kosten verbonden aan bedrijfsbezoeken en lezingen (verplaatsingskosten, handouts,…)
  • Kosten verbonden aan de uitvoering van de opdrachten


Studiebegeleiding
Coaching van de opdrachten door de vaktitularis op basis van gedetailleerde briefing met per opdracht duidelijke vermelding van leerdoelen, timing en planning, methodologie, evaluatievormen
Integratie van feedbackmomenten (sterkte/zwakte analyse) in alle praktijkopdrachten, individueel en/of per groep met formulering van verbeterpunten en remediëring

Onderwijsvormen
Doceren, leergesprek met verwijzing naar de actualiteit, diverse oefeningen, cases en opdrachten in groepsverband, gastsprekers en bedrijfsbezoeken.

Evaluatievorm
Eerste examenzittijd: mondeling examen 50% en permanente evaluatie 50%
Tweede examenzittijd: schriftelijk examen 100%

Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
Eerste examenzittijd: 50% mondeling examen en 50% schriftelijke evaluatie
Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen

OP-leden