ENGELS
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bedrijfsbeheer optie marketing, studieomvangvermindering
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 100
Studiepunten [E] 4
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Anne DE CLERCQ
Referentie RGBBRM03A01131
 
Trefwoorden
Engels, IWETO-code: h570 Engelse taal en letterkunde

Doelstellingen
  • de vier vaardigheden in de Engelse taal verstevigen en optimaliseren in diverse beroepsgerichte communicatieve situaties
  • de algemene woordenschat & vakwoordenschat systematisch uitbreiden
Dit behelst het trainen van de volgende beroepsgerichte competenties:
  • persuasieve en zakelijke teksten (brieven, berichten) kunnen opstellen die voldoen aan vereisten qua inhoud, structuur, stijl en taal
  • een persuasief gesprek kunnen voeren in correct Engels
  • actief kunnen luisteren als basis voor een gepaste respons
  • informatie efficiënt kunnen opzoeken, het totaalpakket aan gegevens kunnen screenen, selecteren, rubriceren en structureren
  • op basis van het voorgaande een logische en coherente redenering kunnen opbouwen en een gefundeerd standpunt kunnen verwoorden (mondeling / schriftelijk) in zo correct mogelijk Engels
De directe koppeling met de beroepspraktijk wordt ondermeer gerealiseerd door een vakoverschrijdende aanpak (cfr. examen)



Leerinhoud
Schrijfvaardigheid:
  1. Persuasieve messages opstellen.
  2. Vertaaloefeningen.
Spreekvaardigheid:
  1. Presentaties, groepsdiscussies
  2. Vertalen.
Luistervaardigheid:
komt in diverse situaties aan bod

Grammatica:
ad hoc

Opdrachten tijdens en buiten contacturen. Alle studenten houden presentaties, krijgen diverse opdrachten die voorbereidend werk vereisen o.a. doornemen en interpreteren van vakliteratuur (zie rubrieken vakterminologie en leesvaardigheid) om op een zinvolle wijze te kunnen participeren aan onderwijsgesprek of groepsdiscussie, het geven van een presentatie etc.
Er is interdisciplinaire samenwerking voor deze opdrachten.

Begincompetenties
Competenties en kennis verworven in de opleiding Bedrijfsbeheer.

Eindcompetenties
Kennis
Algemeen:
  • Communicatie in het Engels
Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Kennis vakterminologie i.v.m. marketing
  • Schriftelijke en verbale kennis Engels
Vaardigheden
Algemeen:
  • Communicatievaardigheid: het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • Communicatieve ingesteldheid
  • Elementaire beheersing van het Engels in beroepsgerichte situaties
Algemeen beroepsgericht:
  • Het beschikbaar stellen en verspreiden van kennis in het Engels
  • Zich correct uitdrukken in het Engels
  • Teamgerichtheid
  • Probleemoplossend vermogen
  • Stressbestendigheid en respecteren van deadlines
Specifiek beroepsgericht:
  • Vlotte beheersing van het Engels i.v.m. marketing en beroepsgerichte situaties
Attitude
Algemeen:
  • Accuratesse
  • Assertiviteit
  • Kritische ingesteldheid en intellectuele nieuwsgierigheid


Leermaterialen
Syllabus opgesteld door vaklectoren, te verkrijgen via cursusdienst.
Audiovisueel en interactief ondersteunend materiaal.
Lectuur: The Strategy and Tactics of Pricing, T. T. Nagle, R. K. Holden, Prentice Hall, 2002.

Studiekosten
Syllabus tegen de gangbare kostprijs bepaald door de Hogeschool.
Boek tegen de gangbare marktprijs

Studiebegeleiding
Begeleid zelfstandig leren.
Indien gewenst en op vastgelegde tijdstippen begeleiding via gesprek en e-mail

Onderwijsvormen
Leergesprek, rollenspel, zelfstudieopdrachten, groepswerk, interdisciplinaire samenwerking

Evaluatievorm
Eerste examenzittijd:
  • Mondeling examen: 50% (multidisciplinaire aanpak i.e. presentatie marketingproject).
  • Permanente evaluatie: 50%.
Tweede examenzittijd:
  • mondeling examen : 100%
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:

Eerste examenzittijd:
  • 50% individuele opdrachten en 50% mondeling examen (multidisciplinaire aanpak, i.e. presentatie marketingproject)
Tweede examenzittijd:
  • 100% mondeling examen.


OP-leden