MARKTONDERZOEK
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bedrijfsbeheer optie marketing, studieomvangvermindering
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 125
Studiepunten [E] 5
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Carl Claessens
Referentie RGBBRM03A01125
 
Trefwoorden
Marktonderzoek

Doelstellingen
Een algemene inleiding in de methoden van marktonderzoek.
De studenten moeten het nut en het belang van marktonderzoek inzien en de situaties waarin de onderneming marktonderzoek gaat doen, kunnen herkennen.
Ze moeten op het vlak van desk research de juiste methodes en technieken kunnen kiezen, het onderzoek kunnen uitvoeren en de resultaten kunnen interpreteren. Marktonderzoek is een vaardigheden - domein.
De cursus richt zich volledig op het ontwikkelen van vaardigheden en attitudes en niet op puur theoretische concepten van marktonderzoek. Van de studenten wordt interactieve medewerking en kritische zin verwacht.


Leerinhoud
Waarom en wanneer doet een onderneming aan marktonderzoek?
Stappen in marktonderzoek gekoppeld aan basisbegrippen en - technieken in desk research.
Uitdiepen van de structuur van marktonderzoek, met klemtoon op field research.
Zowel beschrijvend als verklarend onderzoek komen aan bod.Worden behandeld:
  • Exploratieve fase
  • Bepaling van de populatie, sampling frame, soort steekproef en steekproefgrootte
  • keuze van de onderzoeksmethode (enquêtemethodes, methodes gebruikt in verklarend onderzoek , experimenten)
  • Opstellen van registratie-instrumenten (met klemtoon op de vragenlijst)
  • Veldwerk
  • Gegevensvoorbereiding en gegevensverwerking
De theorie wordt systematisch gekoppeld aan toepassingen en moet door de studenten ook toegepast worden in een project.

Begincompetenties
Efficiënt informatie kunnen opzoeken (bibliotheken, internet,...)
Basiskennis statistiek

Eindcompetenties
Kennis
Algemeen beroepsgericht:
  • Kennis van informatiedragers en instanties die informatie verzamelen: bibliotheken, multimedia
Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van marktonderzoek, zowel op niveau van desk als field research
  • Kennis van marktonderzoek, zowel op het vlak van kwalitatief als kwantitatief onderzoek
  • Kennis van de vakliteratuur van marktonderzoek
  • Inzicht hebben in en kunnen toepassen van de structuur van marktonderzoek
  • Kennis van de evoluties in het eigen vakgebied
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties
  • Kennis vakterminologie
Vaardigheden
Algemeen:
  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Bronnen raadplegen
  • Het vermogen tot kritische reflexie (kritische ingesteldheid)
Algemeen beroepsgericht:
  • Gegevens kunnen analyseren
  • Teamgericht kunnen werken (zin voor samenwerking, teamgeest)
  • Efficiënt gebruik van kennisinfrastructuur (o.a. ICT)
  • Omgaan met cijfermateriaal
  • Communicatieve vaardigheden (rapporteren, verslaggeving)
  • Schriftelijk rapporteren
Specifiek beroepsgericht:
  • Via luisteren en vraagstelling tot een nauwkeurige omschrijving van het probleem komen en daarbij hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden
  • De juiste probleemstelling kunnen formuleren als voorbereiding op een onderzoek
  • Effectief en efficiënt de verzamelde informatie en documenten op hun juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan, knelpunten aanduiden en aanvullingen aanbrengen. Waar nodig acties ondernemen om verbeteringen te bekomen
  • Doelgerichte of relevante informatie distilleren
  • De juiste methodologie selecteren en de aangepaste instrumenten ontwikkelen
  • Controle op het veldwerk
  • Beroepsgerichte gegevens verzamelen, verwerken en interpreteren
Attitudes
Algemeen:
  • Kristische ingesteldheid
  • Creatief en oplossingsgericht kunnen werken
  • Zelfstandig kunnen werken en leren
  • Nauwkeurigheid
Specfiek beroepsgericht:
  • Graag met cijfers werken
  • Kritische zin ten opzichte van eigen conclusies


Leermaterialen
Handboek: P. Offermans en M. De Laet, Marktonderzoek, De Boeck.
Aanvullende kopies (theorie en oefeningen)

Studiekosten
Handboek aan de marktprijs.
Aanvullende kopies tegen de kopieprijs bepaald door de hogeschool (raming ± €1 kopies).
Kosten verbonden aan het uitvoeren van eventuele opdrachten.

Studiebegeleiding
Er zijn vrije consultaties op regelmatige basis. Daarenboven mogen de studenten een individuele consultatie vragen.

Onderwijsvormen
Combinatie van hoorcolleges, leergesprek, zelfstudie-opdrachten, begeleide oefeningen, opdrachten, groepswerk en werkcolleges.

Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: schriftelijk open boek examen (60%) + permanente evaluatie (40%)
  • Tweede examenzittijd: schriftelijk open boek examen (100%)
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
  • eerste examenzittijd: schriftelijk open boek examen (60%) en individuele opdracht (40%).
  • Tweede examenzittijd : schriftelijk open boek examen (100%)


OP-leden