MARKETINGCOMMUNICATIE I
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bedrijfsbeheer optie marketing, studieomvangvermindering
Hoorcollege [A] 37.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 150
Studiepunten [E] 6
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Else Deneys
Referentie RGBBRM03A01123
 
Trefwoorden
Marketingcommunicatie en Direct Marketing

Doelstellingen
Op basis van de recente bevindingen van de communicatiewetenschap moeten de studenten inzicht hebben van de opbouw van een marketingcommunicatieplan en daarnaast gedetailleerd kennis hebben van het above, below en through the line medialandschap van vandaag.
Feiten en cijfers kunnen analyseren, interpreteren en implementeren, relaties detecteren en zinvolle verbanden kunnen leggen (IMC).
In staat zijn op basis van een briefing een coherent communicatieplan voor te stellen.
De plaats en functie van de marketingcommunicatie zien binnen het referentiekader van de marketing alsook als resultante van de overall strategie van de organisatie.

Leerinhoud
1. Marketingcommunicatie
  • het proces
  • de mix/media overzicht
  • het plan
            - doelgroep
            - doelstellingen
            - strategie
            - budget
  • uitvoering van de campagne
2. Mixinstrumenten
  • Trends en desk research/ Juridische & deontologische aspecten
            - Advertising (introductie)
                    CIM
                    Glossarium van de media
                    Beroepsfederaties
                    Awards
                     . . .
            - Public Relations
            - Sponsoring en Events
            - Sales Promotions
            - Direct Marketing
            - Beurzen
3. Media
  • Trends en desk research/ Juridische & deontologische aspecten
            - TV
            - Bioscoop
            - Radio
            - Kranten en HAH
            - Tijdschriften
            - Internet en nieuwe media
            - POS/Outdoor
            - Affichage


Begincompetenties
Notities hebben van algemene marketing.

Eindcompetenties
Kennis:
Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van alle marketingcommunicatietools
  • De opbouw van een marketingcommunicatieplan
  • De kennis van de media ( above , below the line & through-the-line)
  • Kennis van de vakliteratuur op het vlak van marketingcommunicatie
  • Kennis van de evoluties in de eigen vakgebieden
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties
  • Kennis vakterminologie
Vaardigheden
Algemeen:
  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Het vermogen tot kritische reflectie
  • Het vermogen tot projectmatig werken
Algemeen beroepsgericht:
  • Teamgericht kunnen werken
  • Sociaal vaardig zijn in team, o.a. bij het uitvoeren van opdrachten
Specifiek beroepsgericht:
  • De marketingactualiteit via vakliteratuur volgen
  • Alle mogelijke bronnen die marketinggegevens bevatten effectief en efficiënt opsporen, inventariseren en verzamelen
  • Uitwerken of bijsturen van opdrachten m.b.t marketingcommunicatie
  • Mondelinge presentaties voorbereiden en geven


Leermaterialen
  • Handboek: "Marketingcommunicatiestrategie", K. Floor en Van Raaij, ISBN 90207 28571
  • Aparte units (kopieën,offline/online)
  • Materiaal ter beschikking in mediatheek: vakliteratuur (Media en Marketing, PUB, kranten, tijdschriften, internet,…)


Studiekosten
Kosten Handboek (marktprijs).
Syllabus: prijs bepaald door de hogeschool.
Kosten verbonden aan bedrijfsbezoeken en lezingen (verplaatsingskosten, handouts,…).
Kosten verbonden aan het uitvoeren van de opdrachten.

Studiebegeleiding
  • Coaching praktijkopdrachten op basis van gedetailleerde briefing met per opdracht duidelijke vermelding van leerdoelen, timing en planning, methodologie, evaluatievormen
  • Integratie van feedbackmomenten (sterkte/zwakte analyse) in alle praktijkopdrachten, individueel en/of per groep met formulering van verbeterpunten en remediëring.


Onderwijsvormen
College, leergesprek, case studies, geprogrammeerde instructie (explicitering praktijkopdrachten), groepswerk, debat, lezingen en gastcolleges, bedrijfsbezoeken, vakoverschrijdende praktijkopdrachten, zelfstandig werk, Begeleid Zelfstandig Leren

Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: Schriftelijk examen 50% en permanente evaluatie 50%
  • Tweede examenzittijd: Schriftelijk examen: 100%
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
  • Eerste examenzittijd: schriftelijk examen 70% en individuele opdracht 30%
  • Tweede examenzittijd: Schriftelijk examen: 100%


OP-leden