MARKETINGSTRATEGIE EN PRIJSBELEID
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bedrijfsbeheer optie marketing, studieomvangvermindering
Hoorcollege [A] 62.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 225
Studiepunten [E] 9
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Joanna CHALTIN
Referentie RGBBRM03A01122
 
Trefwoorden
Marketingstrategie, prijsbeleid

Doelstellingen
Partim Marketingstrategie
Basiskennis van de marketingbegrippen en - strategieën verwerven.
Deze kennis kunnen toepassen op praktijksituaties (cases)en op die manier inzicht krijgen in het marketinggebeuren in een bedrijfsomgeving.
De student moet op basis van een strategische analyse inzicht verkrijgen in de interne en externe omgeving van de onderneming. Het is de bedoeling dat de studenten voldoende kennis en inzicht verwerven in de materie van marketingstrategie om daarna een volledig strategisch marketingplan te kunnen opstellen.

Partim Prijsbeleid
Inzicht hebben in de verschillende aspecten die bepalend zijn voor een winstgevende prijszetting (zie leerinhoud), ze kunnen toepassen en kritisch beoordelen.


Leerinhoud
Partim Marketingstrategie
  • Het marketingconcept
  • De marketingomgeving
  • Het koopgedrag van de consument/afnemer
  • Segmentatie en doelgroepenbeleid
  • Positioneringstrategieën
  • Concurrentiestrategieën
  • Situering van marketingstrategie voor de organisatie
  • Strategische analyse (intern , extern en SWOT)
  • Doelstellingen bepalen
  • Strategiekeuze
  • Implementatie
Partim Prijsbeleid
De leerinhoud valt uiteen in twee delen.

Vertrekkende van het begrip " strategisch prijsbeleid" wordt stil gestaan bij de basis waaronder een prijs normaliter niet mag gaan, zijnde de kostprijs. Kennis van de kosten leidt tot de brutomarge en berekeningen die toelaten de doelmatigheid van prijsbeslissingen te beoordelen (voornaamste breakevenomzetwijziging).
De maximumprijs wordt bepaald door de waarde die de consument aan een product of dienst toeschrijft, er wordt dan ook aandacht besteed aan dit waardebegrip dat evenwel niet los kan gezien worden van de prijsgevoeligheid van de consument.
Het aanbod en de houding van de concurrentie bepalen uiteraard deze waarde, ook dit aspect wordt dus nader bekeken. Inzicht in de kosten, de houding van de consumenten en de concurrenten moet leiden tot een proactieve prijsstructuur en prijsproces en een winstgevende positionering.

Het tweede deel is een uitdieping van de leerstof uit het eerste deel. in dit deel wordt aandacht besteed aan de levenscyclus, gesegmenteerde prijszetting, de positie van het prijsbeleid in het kader van de marketingmix, competitieve voordelen en aan het meten van de gepercipieerde waarde en van de prijsgevoeligheid.

Begincompetenties
Partim Marketingstrategie
  • geen specifieke voorkennis
  • interesse voor marketing
Partim Prijsbeleid
Basisbegrippen van boekhouden, organisatiestructuuur, economie en marketing kennen en kunnen toepassen. In staat zijn een Engelstalige tekst te begrijpen.

Eindcompetenties
Kennis
Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van het belang van marketingstrategie, kennis van strategische analyse, doelstellingen, strategiekeuze, implementatie en controle
  • Kennis van de vakliteratuur op het vlak van marketingstrategie en prijsbeleid
  • Kennis van de evoluties in deze vakgebieden
  • Kennis van de strategische keuzes met uitdieping van de diverse prijszettingsmogelijkheden
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties met het oog op strategische analyse
  • Kennis vakterminologie
Vaardigheden:
Algemeen:
  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Verwerven en zelfstandig verwerken van informatie
  • Analytisch denkvermogen
  • Benutten van ICT mogelijkheden
  • Creativiteit
  • Ingesteldheid tot levenslang leren
  • Het vermogen tot kritische reflectie (kritische ingesteldheid)
  • Het vermogen tot projectmatig werken
  • Oplossingsgericht werken
  • Teamgericht werken
  • Zelfstandig kunnen werken (en studeren)
  • Communicatievaardigheid

Algemeen beroepsgericht:
  • Omgaan met cijfermateriaal
Specifiek beroepsgericht:
  • De marketingactualiteit via vakliteratuur volgen
  • De snel evoluerende marketingomgeving: politiek, economisch, demografisch, cultureel, technologisch opvolgen
  • Een interne en externe analyse kunnen maken
  • Alle mogelijke bronnen die marketinggegevens bevatten effectief en efficiënt opsporen, inventariseren en verzamelen
  • Op basis van de interne en externe analyse de juiste prijszettingstrategie formuleren
  • Op basis van de interne en externe analyse strategisch inzicht in de onderneming verwerven
  • Situaties in kaart kunnen brengen om strategische keuzes te maken
  • Kennis en inzicht verwerven in de materie van marketingstrategie om een volledig strategisch marketingplan te kunnen opstellen
Attitudes
Specifiek beroepsgericht:
  • Bereidheid verantwoordelijkheid op te nemen
  • Commercieel inzicht, empathie, overtuigingskracht en kwaliteitsbewustzijn in contact met klanten en collega's
  • Kunnen selectief zijn in de beschikbare informatie en waarde toevoegen aan de informatie
  • Teamgericht werken
  • Nauwkeurig werken
  • Bereidheid om de marketingstrategie en prijszetting stap voor stap te verfijnen
  • Situaties in kaart kunnen brengen om strategische keuzes te kunnen maken




Leermaterialen
Partim Marketingstrategie
Handboek: Marketingstrategie. Frambach, Nijssen + losse kopies + business game
Partim Prijsbeleid
Handboek: The strategy and tactics of pricing + losse kopies

Studiekosten
Gangbaar tarief voor de handboeken.
Syllabus en deelname business game Top Team +/- 19 euro + kopies voor cases e.d.
Kosten verbonden aan het uitvoeren van de opdrachten en eventuele extra-muros activiteiten of lezingen.
Eventuele deelname aan studentencongres van Stichting Marketing.

Studiebegeleiding
Partim Marketingstrategie
Gebeurt voornamelijk tijdens de begeleiding van het groepswerk en de cases en op vraag van de studenten

Partim Prijsbeleid
De student kan bij de vaklector terecht voor individuele studieproblemen.

Onderwijsvormen
Partim Marketingstrategie
  • Leergesprek met verwijzing naar de actualiteit
  • Cases
  • Groepswerk
  • Gastsprekers
  • Business Game
Partim Prijsbeleid
  • Onderwijsleergesprek
  • Didactisch groepswerk
  • Vakoverschrijdende samenwerking


Evaluatievorm
Partim Marketingstrategie: 70% van de eindbeoordeling
Partim Prijsbeleid: 30% van de eindbeoordeling

Partim Marketingstrategie
  • Eerste examenzittijd: 60% schriftelijk examen en 40% permanente evaluatie
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
Partim Prijsbeleid
  • Eerste examenzittijd: 80% schriftelijk examen en 20% permanente evaluatie (opdracht in het Nederlands en het Engels)
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:

Partim Marketingstrategie: 70% van de eindbeoordeling
Partim Prijsbeleid: 30% van de eindbeoordeling

Partim Marketingstrategie
  • Eerste examenzittijd: 60% schriftelijk examen en 40% opdracht·
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
Partim Prijsbeleid
  • Eerste examenzittijd: 100% schriftelijk examen
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
De niet geslaagde student die in de eerste examenzittijd minstens 10 op 20 haalde voor 1 van de partims, is niet verplicht over dit partim opnieuw examen af te leggen in de tweede examenzittijd van hetzelfde academiejaar. Hij dient echter wel examen af te leggen over het partim(s) waarvoor hij minder dan 10 op 20 haalde, zoniet krijgt hij de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

OP-leden