Trefwoorden Dienstenmarketing, IWETO-code: s191 - marktstudie
Doelstellingen De studenten inzicht laten verwerven in de basiselementen van het marketingplanningsproces voor dienstverlenende organisaties.
Studenten laten in team bespreken hoe deze basiselementen concreet worden ingevuld in een door hen gekozen organisatie opererend op de Belgische markt.
Leerinhoud Deel 1: Verkenning van het vakgebied- Wat is dienstenmarketing?
- De omgeving van de dienstverlener
- Het dienstverleningsconcept en -proces
Deel 2: Strategische issues- Marketingstrategie en marketingplannen
- Consumentengedrag
- Kwaliteit en kwaliteitsperceptie
- CRM
- HRM
Dit telkens toegespitst op de dienstensector
Deel 3: Marketingmix voor diensten- Product
- Plaats
- Prijs
- Communicatie
Deel 4: Non-profitmarketing
Begincompetenties Basiskennis Management/Marketing
Eindcompetenties Kennis
Specifiek beroepsgericht:
- Kennis van marketing binnen een dienstverlenende organisatie
- Kennis van de vakliteratuur op het vlak van dienstverlening
- Kennis van de evoluties op het gebied van dienstenmarketing
- Kennis van het dienstverleningsconcept en-proces
- Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties
- Kennis vakterminologie
Vaardigheden
Algemeen:
- Denk- en redeneervaardigheid
- Het vermogen tot kritische reflectie
- Teamgericht en oplossingsgericht kunnen werken
- Het oplossingsgericht vermogen tot projectmatig werken
- Verwerven en zelfstandig verwerken van informatie
Specifiek beroepsgericht:
- Klantgericht handelen zoals klachtenbehandeling
Attitudes
Specifiek beroepsgericht:
- Kunnen plannen van de verschillende werkzaamheden bij het bepalen van de marketing binnen een dienstverlenende organisatie
- Beschikbare informatie kunnen analyseren en interpreteren om een goede marketingmix voor een dienstverlenende organisatie te bepalen.
Leermaterialen Syllabus en/of handboek
Studiekosten Syllabus tegen kopieprijs bepaald door de Hogeschool en/of handboek tegen marktprijs.
Kosten verbonden aan eventuele bedrijfsbezoeken, lezingen (verplaatsingskosten, handouts,…) en opdrachten.
Studiebegeleiding Voor alle vragen kan de student bij de respectievelijke lectoren terecht
Lector coacht het groepswerk
Onderwijsvormen Hoorcollege
Klassikale bespreking van praktijkcases en oefeningen
Zelfstandig groepswerk
Eventuele bedrijfsbezoeken
Evaluatievorm Eerste examenzittijd:- schriftelijk examen: 60%
- permanente evaluatie: 40%
Tweede examenzittijd: - schriftelijk examen: 100%
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:- Eerste examenzittijd: schiftelijk examen 60% en individuele opdracht 40%.
- Tweede examenzittijd: schriftelijk examen 100%.
OP-leden
|
|