MILIEUVERONTREINIGING EN -TECHNOLOGIE
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bedrijfsbeheer optie Milieu-administratie
Hoorcollege [A] 50.0
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 25.0
Totale studietijd [D] 250
Studiepunten [E] 10
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Annie VAN GOETHEM
Referentie RGBBRL03A01122
 
Trefwoorden
Milieuverontreiniging en -technologie

Doelstellingen
  • De aard en herkomst van de meest voorkomende milieuverontreinigende stoffen kennen
  • Prioriteit verlenen aan preventieve maatregelen
  • Inzicht hebben in de basistechnieken voor milieusanering
  • Eenvoudige berekeningen kunnen maken met grootheden die typerend zijn voor het invoeren en het controleren van bepaalde nageschakelde technieken
  • Een realistische en een kritische visie hebben over de problemen
  • Efficiënt opzoeken van informatie met betrekking tot waterzuivering- en waterrecyclagetechnieken en BBT's
  • Raadplegen van milieutechnische vakliteratuur tot op een zeker niveau
  • Vlot kunnen werken met de technologische aspecten van VLAREM
  • De link kunnen leggen vanuit dit opleidingsonderdeel naar VLAREM
  • Milieubelastende activiteiten herkennen en hun invloed op het milieu beschrijven
  • Inzicht hebben in het bemonsteren van oppervlaktewater, afvalwater, bodem en onderwaterbodems
  • Analyseresultaten kunnen toetsen aan opgelegde normen
  • Oplossen van oefeningen en een complexe vakoverschrijdende case waarin elementen van dit opleidingsonderdeel zijn vervat
  • Veiligheid - en milieubewustzijn stimuleren
  • Het belang en de waarde inschatten van meetgegevens


Leerinhoud
De cursus is thematisch opgebouwd en in hoofdzaak theoretisch.
De thema's water en bodem worden indien mogelijk op analoge wijze uitgewerkt met telkens aandacht voor de typische problematiek, preventieve maatregelen en saneringstechnieken. Telkens wanneer processen, bewerkings- en verwerkingstechnieken worden besproken wordt indien mogelijk de typische terminologie gebruikt.
Dit is belangrijk om mondelinge en schriftelijke communicatie op alle niveaus binnen het bedrijf en met de omgeving mogelijk te maken. Inhoud van de afzonderlijke delen:
  • Deel "Water": komen aan bod: een overzicht van de belangrijkste waterverontreinigende componenten en hun herkomst, oppervlaktewaterkwaliteit, preventieve maatregelen voor het reduceren van afvalwaterstromen, recyclagetechnieken voor proceswater en waterzuiveringstechnieken voor huishoudelijk en bedrijfsafvalwater, bemonsteringstechnieken voor oppervlaktewater en bedrijfsafvalwater, meet -en analysemethoden voor de belangrijkste parameters die oppervlaktewater en bedrijfsafvalwater kenmerken. Drinkwaterproductie wordt in een afzonderlijk hoofdstuk besproken.
  • Deel "Bodem": komen aan bod: verschillende vormen en bronnen van bodem- en grondwaterverontreiniging, bodemprocessen, preventieve maatregelen, bodemsanering met de nadruk op de verschillende bodemsaneringstechnieken en beoordeling van de kwaliteit van onderwaterbodems, bemonsteringstechnieken voor vaste bodem, grondwater, bodemlucht en onderwaterbodems.
Om de studenten de mogelijkheid te geven de leerstof aan de praktijk te toetsen worden er in de loop van het academiejaar verschillende bedrijfsbezoeken afgelegd. Tijdens de bedrijfsbezoeken wordt het veiligheids - en milieubewustzijn gestimuleerd alsook de zin voor hygiëne, de kritische ingesteldheid en de accuratesse.
Mogelijke bedrijfsbezoeken:
  • PCM (Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek): bemonsteringstechnieken, meet- en analyseapparatuur worden gevisualiseerd
  • Een rioolwaterzuiveringsinstallatie
  • Een grondrecyclagecentrum
  • Een drinkwaterproductiecentrum
  • Een bedrijf met een klassieke waterzuiveringsinstallatie en met de klemtoon op hygiëne
  • Een groot bedrijf met een ander type waterzuiveringsinstallatie en met de klemtoon op veiligheid


Begincompetenties
De volledige leerstof met inbegrip van oplossen oefeningen van de opleidingsonderdelen: "Inleiding tot de milieutechnologie, partim 1 en partim 2".
Leerstof uit de syllabus van het opleidingsonderdeel "Milieuverontreiniging - en technologie Deel I". Het betreft hier hoofdzakelijk die delen waar chemische formules en reacties en fysische betrekkingen worden gebruikt, de studie van de micro-organismen, algemene preventieve maatregelen, verwerkingstechnieken van industriële afvalstromen.

Eindcompetenties
(zie doelstellingen en leerinhoud)

Leermaterialen
Syllabus: "Milieuverontreiniging - en technologie Deel II" te bekomen via de cursusdienst.

Studiekosten
Syllabus: ca. 280 pagina's tegen de gangbare kopieprijs bepaald door de hogeschool.
Kosten verbonden aan studie-uitstappen.

Studiebegeleiding
Individuele studieproblemen kunnen altijd worden besproken met de titularis.
Begeleid zelfstandig leren.

Onderwijsvormen
  • Hoorcollege
  • Leergesprek: het is de bedoeling door middel van vraag en antwoord, de studenten intens te betrekken bij de les, hun kennis uit te breiden en begrippen te verduidelijken
  • Begeleide oefeningen: oefeningen worden in de les uitgelegd als voorbeeld. De studenten krijgen oefeningen opgegeven van analoge moeilijkheidgraad die ze individueel moeten oplossen en die daarna klassikaal worden uitgelegd en besproken.
  • Bedrijfsbezoeken: er dient na het bezoek een verslag te worden opgemaakt, individueel of in groepjes van 2 studenten.
  • Interdisciplinaire samenwerking in een vakoverschrijdende case.
  • Zelfstudie en gedeeltelijk begeleid zelfstandig leren: de studenten moeten bepaalde delen van de cursus zelf instuderen en daarna hun problemen voorleggen aan de lector, enkele zelfstudieopdrachten (onder begeleiding) uitwerken en de oplossingen uitleggen en toelichten


Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: schriftelijk examen 90% en permanente evaluatie 10% (quotering van verslagen van de bedrijfsbezoeken en van onderdelen van de vakoverschrijdende case)
  • Tweede examenzittijd: schriftelijk examen 100%
  • Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
    eerste en tweede examenzittijd: schriftelijk examen 100%


OP-leden