GEOGRAFISCHE ASPECTEN VAN HET ECOSYSTEEM
 
Wordt gegeven in 2de jaar Bedrijfsbeheer optie Milieu-administratie
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Dirk VERMEULEN
Referentie RGBBRL02A01019
 
Trefwoorden
Geografische aspecten van het ecosysteem

Doelstellingen
De milieuambtenaar is een teamspeler die moet in staat zijn wetenschappelijk gefundeerde adviezen op te stellen voor het beleid van een bedrijf of een openbare/private instelling.
Hij/zij wint hiertoe veelal het advies in van vakspecialisten. Een milieuambtenaar moet dus een grondige basiskennis bezitten van de terminologie, de begrippen en de processen van de fysische geografie.
Daarnaast moet hij/zij een inzicht verwerven in de impact van het menselijk handelen op de fysische ruimte. De studenten worden in het opleidingsonderdeel "Geografische aspecten van het ecosysteem" geoefend in het herkennen, omschrijven en evalueren van de impact van de natuurlijke processen en van het menselijk ruimtegebruik en -gedrag op het ecosysteem.

Leerinhoud
Er wordt dieper ingegaan op de belangrijkste fysisch geografische verschijnselen voorkomend in de West-Europese ruimte.
Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de bestaande cartografische technieken en het cartografisch materiaal (m.i.v. teledetectie). De leerstof wordt behandeld in 5 items, met name: cartografie en luchtfotografie, het biotisch- versus het abiotisch milieu, de atmosfeer, de lithosfeer (met een uitgebreid deel "bodemkunde") en de hydrosfeer.

Begincompetenties
Elementaire kennis van de geografie van België.

Eindcompetenties
(zie doelstellingen en leerinhoud)

Leermaterialen
Syllabus

Studiekosten
Syllabus: prijs per blad wordt door de hogeschool bepaald, totaal ongeveer 3 €.
Kosten verbonden aan de studie-uitstappen.

Studiebegeleiding
De lector kan steeds bevraagd worden via e-mail: dirk.vermeulen@hogent.be

Onderwijsvormen
De theorielessen worden opgevat als een actief hoorcollege.
Er wordt gebruik gemaakt van overhead, video, publicaties …
Tijdens enkele pedagogische excursies wordt de kennis getoetst aan de terreinrealiteit.

Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: 80 % schriftelijk examen en 20 % presentatie lectuurfiche
  • Tweede examenzittijd: 100 % schriftelijk examen
  • Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
    Eerste en tweede examenzittijd: idem als voor de reguliere student (lectuurfiche elektronisch indienen in de laatste week)


OP-leden