Trefwoorden Frans, IWETO-code: h460 Franse taal en letterkunde
Doelstellingen
- professioneel en correct kunnen communiceren (mondeling en schriftelijk) in bedrijfs- en beroepsgebonden situaties.
- uitbreiding van de basiswoordenschat met economische en beroepsgebonden terminologie.
- teksten en/of artikels i.v.m. het bedrijfsveld kunnen analyseren, de inhoud kunnen weergeven evenals de woordenschat eigen aan deze teksten actief kunnen toepassen en integreren.
- creatief kunnen omgaan met informatiebronnen.
Leerinhoud
- er worden Franstalige economisch authentieke teksten, artikels behandeld.
- aanvullende grammaticale structuren worden herhaald.
- daarnaast zullen gesimuleerde en reële gesprekssituaties in de beroepssfeer de mondelinge formuleervaardigheid in het Frans stimuleren.
Begincompetenties
- voldoen aan de basiskennis verworven in het eerste jaar.
- opmerking: communicatieve ingesteldheid.
Eindcompetenties Kennis
Specifiek beroepsgericht:- Kennis van informatiedragers en instanties die informatie verzamelen: bibliotheken, multimedia
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Kennis vakterminologie in het Frans
- Schriftelijke en mondelinge kennis van de Franse taal in beroepsgerichte situaties
Vaardigheden
Algemeen:- Het vermogen tot kritische reflectie
- Zelfstandig werken
- Bronnen raadplegen
- Het verwerven en verwerken van informatie
- Communicatievaardigheid: het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- Beheersing van het Frans (gesproken en geschreven)
Algemeen beroepsgericht:- Teamgericht kunnen werken
- Kunnen argumenteren in het Frans
- Kunnen onderhandelen in het Frans
- Het efficiënt opzoeken van informatie (professionele methodologie)
- Het organiseren (analyseren, synthetiseren, hiërarchiseren) van informatie
- Het beschikbaar stellen en verspreiden van kennis (meertalige communicatie)
- Schriftelijk rapporteren in het Frans
- Zich correct uitdrukken in het Frans
- Correcte telefonische communicatie in het Frans
- Zelfstandig een rapport kunnen opstellen
- Werkorganisatie - eigen werk kunnen organiseren
Specifiek beroepsgericht:- Communicatief zijn naar klanten en medewerkers
- Via luisteren en vraagstelling tot een nauwkeurige omschrijving van het probleem komen en daarbij hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden
- Voldoende snel tot conclusies kunnen komen
Attitudes
Algemeen:- Klantgerichtheid
- Kritische ingesteldheid
- Een ingesteldheid tot levenslang leren
- Zelfvertrouwen
Algemeen beroepsgericht:- Dienstverlenende gerichtheid
- Openheid
- Communicatiegerichtheid
- Luisterbereidheid
- Planmatig werken
- Assertiviteit
- Stressbestendigheid
- Zelfstandigheid - zelfredzaamheid
Specifiek beroepsgericht:- Bereidheid tot contact in het Frans met klanten en medewerkers
- Commercieel inzicht, empathie, overtuigingskracht en kwaliteitsbewustzijn in contact met klant
- Assertiviteit, empathie, loyauteit, solidariteit, zin voor samenwerking in contact met de collega's
- Dienstverlenende ingestelheid naar klanten en medewerkers
- Kunnen omgaan met conflicten
- Nauwkeurigheid inzake vraagstelling
- Bestand tegen werkdruk
Leermaterialen De studenten beschikken over fotokopieën.
Er wordt van hen verwacht dat ze aantekeningen maken tijdens de colleges.
Aanvulling met eigen materiaal (bv. handboek).
Studiekosten
- fotokopieën: tegen de gangbare kopieprijs
- handboeken: tegen de gangbare marktprijzen
Studiebegeleiding Vragen van studenten worden beantwoord door de lector - mogelijkheid tot e-mail communicatie.
Onderwijsvormen
- de student oefent veel; de theoretische basis die hem/haar vertrouwd moet maken met de begrippen en terminologie van de taal (zowel algemene omgangstaal als vaktaal) wordt via contextuele situaties bijgebracht.
- de student volgt gedoceerde lessen en neemt deel aan leergesprekken (vraag en antwoord, skimmen en scannen van tekst, vertalingen, mondelinge expressie, individueel werk zoals vertalingen en rollenspel voorbereiden)
- opzoeken van informatie
- duidelijk omlijnde opdrachten, presentatie, evaluatie en feedback
Evaluatievorm
- Eerste examenzittijd: 50 % schriftelijk examen en 50 % permanente evaluatie.
- Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
- Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
eerste en tweede examenzittijd: 100 % schriftelijk examen
OP-leden
|
|