DISTRIBUTIE & DIENSTENMARKETING
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Marketing
Hoorcollege [A] 50.0
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 175
Studiepunten [E] 7
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Paul DIRKS
Referentie RCBMGM02A00003
 
Trefwoorden
Distributie en dienstenmarketing, IWETO-code: s191 - marktstudie

Doelstellingen
PARTIM 1: DISTRIBUTIE

Binnen de cursus "Distributie" is het de bedoeling dat de studenten een duidelijk beeld krijgen van de diverse retailvormen. Daarnaast moeten zij ook een duidelijke invulling kunnen geven van het distributiegebeuren binnen de marketingmix. Ons hierop baserend worden deze elementen ingepast in de verschillende stappen voor de formulering van een distributiestrategie.

PARTIM 2: DIENSTENMARKETING

De studenten inzicht laten verwerven in de basiselementen van het marketingplanningsproces voor dienstverlenende organisaties.
Studenten laten in team bespreken hoe deze basiselementen concreet worden ingevuld in een door hen gekozen organisatie opererend op de Belgische markt.



Leerinhoud
PARTIM 1: DISTRIBUTIE

        1. Het begrip en nut van distributie, distributiekanaal en bestuderen van bedrijfskolom
        2. Indeling van de winkel- en verkoopvormen
        3. De Belgische situatie: sectoroverzicht en -evolutie
        4. Detailhandelsmarketing
                - Vestigingsplaatsonderzoek
                - Assortimentsbepaling (category management)
                - Schaps- en ruimtebeheer
        5. Kanaalstrategie van de producent
                - Trade marketing
                - Supply chain management
                - Efficient consumer response

PARTIM 2: DIENSTENMARKETING

Deel 1: Verkenning van het vakgebied
        * Wat is dienstenmarketing?
        * De omgeving van de dienstverlener
        * Het dienstverleningsconcept en -proces

Deel 2: Strategische issues
        * Marketingstrategie en marketingplannen
        * Consumentengedrag
        * Kwaliteit en kwaliteitsperceptie
        * CRM
        * HRM
Dit telkens toegespitst op de dienstensector

Deel 3: Marketingmix voor diensten
        * Product
        * Plaats
        * Prijs
        * Communicatie
        * Personeel

Deel 4: Non-profitmarketing

Begincompetenties
Basiskennis Management/Marketing

Eindcompetenties
Kennis
Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van marketing binnen een dienstverlenende organisatie
  • Kennis van de vakliteratuur op het vlak van dienstverlening en distributie
  • Kennis van de evoluties in de eigen vakgebieden
  • Kennis van het distributiegebeuren: de opbouw van de distributiekolom en de distributiemogelijkheden; alsook van het retailgebeuren
  • Kennis van het dienstverleningsconcept en -proces
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties
  • Kennis vakterminologie
Vaardigheden
Algemeen:
  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Het vermogen tot kritische reflectie
  • Het oplossinggericht vermogen tot projectmatig werken
Specifiek beroepsgericht:
  • Teamgericht en oplossingsgericht kunnen werken
  • De aangeboden kennis toetsen aan de praktijk via groepswerk, bedrijfsbezoeken,…
  • Klantgericht handelen zoals klachtenbehandeling
Attitudes
Specifiek beroepsgericht:
  • Kunnen plannen van de verschillende werkzaamheden bij het vastleggen van een distributiestrategie of bij het bepalen van de marketing binnen een dienstverlenende organisatie
  • Beschikbare informatie kunnen analyseren en interpreteren om een goede invulling te kunnen geven van het distributiegebeuren binnen de marketingmix of bij de keuze van de marketingmix van een dienstverlenende organisatie


Leermaterialen
Syllabus en/of handboek

Studiekosten
Syllabus tegen kopieprijs bepaald door de Hogeschool en/of handboek tegen marktprijs
Kosten verbonden aan bedrijfsbezoeken en lezingen (verplaatsingskosten, handouts,…)

Studiebegeleiding
Voor alle vragen kan de student bij de respectievelijke lectoren terecht
Lector coacht het groepswerk

Onderwijsvormen
Hoorcollege
Klassikale bespreking van praktijkcases en oefeningen
Zelfstandig groepswerk
Bedrijfsbezoeken

Evaluatievorm
PARTIM 1: DISTRIBUTIE - 50 % van de eindbeoordeling

1STE EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 100%

2de EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 100%

Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens
1ste EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 100%

2de EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 100%


PARTIM 2: DIENSTENMARKETING - 50 % van de eindbeoordeling

1ste EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 60%
permanente evaluatie: 40%

2de EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 100%

Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens
1ste EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 60%
individuele opdracht: 40 %

2de EXAMENZITTIJD
schriftelijk examen: 100%


De niet geslaagde student die in de eerste examenzittijd minstens 10 op 20 haalde voor 1 van de partims, is niet verplicht over dit partim opnieuw examen af te leggen in de tweede examenzittijd van hetzelfde academiejaar. Hij dient echter wel examen af te leggen over het partim(s) waarvoor hij minder dan 10 op 20 haalde, zoniet krijgt hij de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

OP-leden