MARKETINGSTRATEGIE & PRIJSBELEID
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Marketing
Hoorcollege [A] 50.0
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 175
Studiepunten [E] 7
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Joanna CHALTIN
Referentie RCBMGM02A00001
 
Trefwoorden
Marketingstrategie, prijsbeleid, IWETO-code: s191 - marktstudie, IWETO-code: s190 - bedrijfsbeleid

Doelstellingen
Partim marketingstrategie

Basiskennis van de marketingbegrippen en -strategieën verwerven.
Deze kennis kunnen toepassen op praktijksituaties (cases) en op die manier inzicht krijgen in het marketinggebeuren in een bedrijfsomgeving.
Aanzet tot beheersen van beroepsgerichte competenties: teamgericht en oplossingsgericht kunnen werken.
Aanzet tot beheersen van algemene competenties: denk - en redeneervaardigheid, verwerven en zelfstandig verwerken van informatie.

Algemene competenties aanscherpen zoals:
Denk - en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, analytisch denkvermogen, kritische reflectie, benutten van ICT mogelijkheden, creativiteit, ingesteldheid tot levenslang leren.

Beroepsgerichte competenties inoefenen zoals:
Teamgericht werken, oplossingsgericht werken, communicatievaardigheid, situaties in kaart kunnen brengen om strategische keuzes te kunnen maken.

Concreet houdt dit in dat er op basis van een strategische analyse inzicht wordt verkregen in de interne en externe omgeving van de onderneming. Het is de bedoeling dat de studenten voldoende kennis en inzicht verwerven in de materie van marketingstrategie om in het derde jaar een volledig strategisch marketingplan te kunnen opstellen.

Partim prijsbeleid

Inzicht hebben in de verschillende aspecten die bepalend zijn voor een winstgevende prijszetting ( zie leerinhoud), ze kunnen toepassen en kritisch beoordelen.
Beheersen van beroepsgerichte competenties: in teamverband werken, communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden ( zin voor samenwerking, teamgeest), kritische ingesteldheid.
Beheersen van generieke competenties: oplossingsgericht kunnen werken, zelfstandig kunnen leren, attitude van nauwkeurigheid bezitten.

Leerinhoud
Partim marketingstrategie
  • Situering van marketingstrategie voor de organisatie.
  • Strategische analyse ( intern, extern en SWOT).
  • Doelstellingen bepalen.
  • Strategiekeuze (uitvoerige bespreking van verschillende mogelijke strategieën).
  • Implementatie en controle.
  • Integratie van de leerstof dmv een Business game.
  • Via groepswerk cases uitwerken.
Partim prijsbeleid
  • Vertrekkende van het begrip " strategisch prijsbeleid" wordt stil gestaan bij de basis waaronder een prijs normaliter niet mag gaan, zijnde de kostprijs. Kennis van de kosten leidt tot de brutomarge en berekeningen die toelaten de doelmatigheid van prijsbeslissingen te beoordelen (voornaamste breakevenomzetwijziging). De maximumprijs wordt bepaald door de waarde die de consument aan een product of dienst toeschrijft, er wordt dan ook aandacht besteed aan dit waardebegrip dat evenwel niet los kan gezien worden van de prijsgevoeligheid van de consument. Het aanbod en de houding van de concurrentie bepalen uiteraard deze waarde, ook dit aspect wordt nader bekeken. Inzicht in de kosten , de houding van de consumenten en de concurrenten moet leiden tot een proactieve prijsstructuur en prijsproces en een winstgevende positionering.
  • Het tweede deel is een uitdieping van de leerstof uit het eerste deel. In dit deel wordt aandacht besteed aan de levenscyclus, gesegmenteerde prijszetting, de positie van het prijsbeleid in het kader van de marketingmix, competitieve voordelen en aan het meten van de gepercipieerde waarde en van de prijsgevoeligheid.


Begincompetenties
Basiskennis van marketing (marketingmix) en strategisch marketing (waaronder segmentatie en positionering).
Basisbegrippen van boekhouden, organisatiestructuur, economie en marketing kunnen toepassen. In staat zijn een Engelstalige tekst te begrijpen.

Eindcompetenties
Kennis
Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van het belang van marketingstrategie, kennis van strategische analyse, doelstellingen, strategiekeuze, implementatie en controle
  • Kennis van de vakliteratuur op het vlak van marketingstrategie en prijsbeleid
  • Kennis van de evoluties in deze vakgebieden
  • Kennis van de strategische keuzes met uitdieping van de diverse prijszettingsmogelijkheden
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties met het oog op strategische analyse
  • Kennis vakterminologie
Vaardigheden
Algemeen:
  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Het vermogen tot kritische reflectie
  • Het vermogen tot projectmatig werken
Algemeen beroepsgericht:
  • Omgaan met cijfermateriaal
Specifiek beroepsgericht:
  • De marketingactualiteit via vakliteratuur volgen
  • De snel evoluerende marketingomgeving: politiek, economisch, demografisch, cultureel, technologisch opvolgen
  • Een interne en externe analyse kunnen maken
  • Alle mogelijke bronnen die marketinggegevens bevatten effectief en efficient opsporen, inventariseren en verzamelen
  • Op basis van de interne en externe analyse de juiste prijszettingstrategie formuleren
Attitudes
Specifiek beroepsgericht:
  • Bereidheid verantwoordelijkheid op te nemen
  • Commercieel inzicht, empathie, overtuigingskracht en kwaliteitsbewustzijn in contact met klanten en collega's
  • Kunnen selectief zijn in de beschikbare informatie en waarde toevoegen aan de informatie
  • Bereidheid om de marketingstrategie en prijszetting stap voor stap te verfijnen


Leermaterialen
Partim marketingstrategie
Handboek: Marketingstrategie. Frambach, Nijssen.
Partim prijsbeleid
Handboek: The strategy and tactics of pricing.

Studiekosten
Gangbaar tarief voor de handboeken.
Syllabus en deelname business game Top Team +/- 19,00 euro + kopies voor cases e.d.
Kosten verbonden aan het uitvoeren van de opdrachten en eventuele extra-muros activiteiten of lezingen.

Studiebegeleiding
Gebeurt voornamelijk tijdens de begeleiding van groepswerk, het business game en de cases, en op vraag van de studenten.
Voor prijsbeleid kan de student terecht bij de vaklector voor individuele studieproblemen.

Onderwijsvormen
  • Leergesprek met verwijzing naar de actualiteit.
  • Hoorcolleges
  • Cases
  • Business game
  • Groepswerk
  • Eventueel gastspreker
  • Vakoverschrijdende samenwerking


Evaluatievorm
Partim marketingstrategie: 60%
Reguliere studenten:

EERSTE EXAMENPERIODE
Schriftelijk examen: 60 %
Permanente evaluatie: 40% waarvan:
  • Business game: 50%
  • groepswerk : 50%.

TWEEDE EXAMENPERIODE
Schriftelijk examen: 100%

Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens.

EERSTE EXAMENPERIODE
Schriftelijk examen: 60%

Individuele taak: 40%

TWEEDE EXAMENPERIODE
Schriftelijk examen: 100%

Partim Prijsbeleid: 40 % van de eindbeoordeling
Reguliere student

EERSTE EXAMENPERIODE
  • Schriftelijk examen: 80%
  • Permanente evaluatie: 20% op basis van een opdracht in het Nederlands en het Engels.
TWEEDE EXAMENPERIODE
Schriftelijk examen: 100%

Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens.

EERSTE EXAMENPERIODE
Schriftelijk examen: 80 %
Individuele taak: 20 %

TWEEDE EXAMENPERIODE
Schriftelijk examen: 100 %


De niet geslaagde student die in de eerste examenzittijd minstens 10 op 20 haalde voor 1 van de partims, is niet verplicht over dit partim opnieuw examen af te leggen in de tweede examenzittijd van hetzelfde academiejaar. Hij dient echter wel examen af te leggen over het partim(s) waarvoor hij minder dan 10 op 20 haalde, zoniet krijgt hij de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

OP-leden