MARKTONDERZOEK
 
Wordt gegeven in 1ste jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Marketing
Hoorcollege [A] 37.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 150
Studiepunten [E] 6
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Linda ENGELS
Referentie RCBMGM01A00002
 
Trefwoorden
Marktonderzoek, IWETO-code, s191 marktstudie

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten vertrouwd te maken met de verschillende onderdelen waaruit een marktonderzoek kan bestaan. Het doel van marktonderzoek is op een effectieve en efficiënte wijze informatie verzamelen, verwerken en interpreteren. Op basis van de bekomen informatie worden binnen de verschillende marketingdomeinen beslissingen genomen. Het kennen en kunnen toepassen van marktonderzoek zal dan ook in de verdere opleiding terugkomen.

Leerinhoud
Er kunnen drie delen onderscheiden worden.

In een eerste deel wordt ingegaan op de basisbegrippen en de structuur van marktonderzoek en de voorwaarden om te kiezen voor marktonderzoek, hetzij intern hetzij uitbesteding.
In het tweede deel gaat de aandacht naar desk research op basis van interne en externe secundaire bronnen. De besproken technieken vertrekken allemaal van cijfervoorbeelden en oefeningen, maar er wordt ook veel aandacht geschonken aan het concreet kunnen interpreteren van het bekomen cijfermateriaal.
In het derde deel wordt de structuur van marktonderzoek uitgediept, met de klemtoon op field research. Zowel beschrijvend als verklarend onderzoek komen aan bod.
Worden behandeld:
  • exploratieve fase
  • bepaling van de populatie, sampling frame, soort steekproef en steekproefgrootte
  • keuze van de onderzoeksmethode (enquêtemethode's, methode's gebruikt in verklarend onderzoek, experimenten)
  • opstellen van de registratie-instrumenten (met klemtoon op de vragenlijst)
  • veldwerk
  • gegevensvoorbereiding en gegevensverwerking


Begincompetenties
Basiskennis statistiek zoals verworven in het opleidingsonderdeel statistiek (zie eindcompetenties opleidingsonderdeel statistiek).

Eindcompetenties
Kennis:
Algemeen beroepsgericht:
  • Kennis van informatiedragers en instanties die informatie verzamelen: bibliotheken, multimedia
Specifiek beroepsgericht:
  • Kennis van marktonderzoek, zowel op niveau van desk als field research
  • Kennis van marktonderzoek, zowel op het vlak van kwalitatief als kwantitatief onderzoek
  • Kennis van de vakliteratuur van marktonderzoek
  • Kennis van de evoluties in het eigen vakgebied
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties
  • Kennis vakterminologie
Vaardigheden:
Algemeen:
  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Bronnen raadplegen
  • Het vermogen tot kritische reflexie
Algemeen beroepsgericht:
  • Gegevens kunnen analyseren
  • Teamgericht kunnen werken
  • Efficiënt gebruik van kennisinfrastructuur (o.a. ICT)
  • Omgaan met cijfermateriaal
  • Schriftelijk rapporteren
Specifiek beroepsgericht:
  • Via luisteren en vraagstelling tot een nauwkeurige omschrijving van het probleem komen en daarbij hoofd-en bijzaken kunnen onderscheiden
  • De juiste probleemstelling kunnen formuleren als voorbereiding op een onderzoek
  • Effectief en efficiënt de verzamelde informatie en documenten op hun juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan, knelpunten aanduiden en aanvullingen aanbrengen. Waar nodig acties ondernemen om verbeteringen te bekomen.
  • Doelgerichte of relevante informatie distilleren
  • De juiste methodologie selecteren en de aangepaste instrumenten ontwikkelen
  • Controle op het veldwerk
  • Beroepsgerichte gegevens verzamelen, verwerken en interpreteren
Attitudes:
Algemeen:
  • Kristische ingesteldheid
  • Nauwkeurigheid
Specifiek beroepsgericht:
  • Graag met cijfers werken
  • Kristische zin ten opzichte van eigen conclusies


Leermaterialen
Handboek: P. Offermans, M. De Laet en P. Toye, Marktonderzoek, De Boeck
Aanvullende kopies (theorie en oefeningen)

Studiekosten
Handboek± € 30
Kopies tegen de prijs bepaald door de hogeschool.

Studiebegeleiding
Er zijn verplichte en vrije consultaties op regelmatige basis. Daarenboven mogen de studenten een individuele consultatie vragen.

Onderwijsvormen
  • afwisselend gebruik van colleges met klassikale en zelfstandig op te lossen oefeningen en casussen
  • begeleid zelfstandig leren
  • zelfstandig groepswerk (met middelgrote groepen). Het groepswerk wordt geëvalueerd en geremedieerd bij tussentijdse besprekingen met de lector
  • vakoverschrijdende casus, gastspreker


Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: schriftelijk open boek examen (60%) + permanente evaluatie (40%).
  • Tweede examenzittijd: schriftelijk open boek examen (100%)
  • Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens: eerste en tweede examenzittijd : schriftelijk open boek examen (100%)


OP-leden