SPAANS III
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Logistiek management
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 125
Studiepunten [E] 5
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Spaans en Nederlands
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGL03K00002
 
Trefwoorden
Spaans, IWETO-code: h490 Spaanse taal en letterkunde

Doelstellingen
  • Lezen van teksten over economische en vakgerichte onderwerpen (transport, logistiek, import) in het Spaans
  • Uitbreiden van grammaticale kennis en oefenen ervan naar complexere structuren toe.
  • Verwerven vakgerichte woordenschat.
  • De student moet in staat zijn teksten te begrijpen, dialogen te voeren en boodschappen te schrijven over de vermelde economische onderwerpen (inzicht).
  • Zelfstandigheid en motivatie aankweken via begeleide zelfstudie


Leerinhoud
  • Lezen van vakgerichte artikels en teksten
  • Verwerven van vakgerichte woordenschat via lexicon (expeditie, logistiek, transport) en via de reeds vermelde teksten en artikels.
  • Uitbreiden van de grammatica via oefeningen geënt op vakgerichte situaties (geïntegreerde aanpak).
  • Conversatieoefeningen “in pair”.
  • Cases en opdrachten – schriftelijke en mondelinge communicatie.


Begincompetenties
De verworven kennis Spaans 2de jaar dient als uitgangspunt voor deze cursus.

Eindcompetenties
  1. Praktische kennis van de Spaanse taal die volstaat om in bedrijfsgerichte context gesprekken te voeren, teksten te begrijpen en te schrijven Indicatoren:
    • De student beheerst op niveau van praktische kennis de grammatica (minstens 7 tijden, samengestelde zin met ‘subjuntivo’…)
    • De student beschikt over een breed basisvocabularium.
    • De student beschikt over een specifiek beroepsgericht vocabularium
  2. Omgaan met taken
    Indicatoren:
    • De student kan zelfstandig werken
    • De student is accuraat
    • De student kan bedrijfsgerichte informatie zoeken op het Spaanstalige deel van het internet, in kranten e.a. informatiebronnen.
    • De student kan de informatie begrijpen, verwerken tot een samenhangend deel en eenvoudig verwoorden
  3. Op efficiënte wijze omgaan met informatie
    Indicatoren:
    • De student kan informatie op professionele wijze presenteren in brieven, korte geschreven rapporten en faxberichten
    • De student kan informatie efficiënt verwerken (selecteren, samenvatten, verbanden leggen, hoofdzaken onderscheiden)
    • De student gaat kritisch om met informatie: hij kan bronnen en teksten beoordelen op betrouwbaarheid en relevantie en kan hierover zijn opinie duidelijk formuleren
    • De student kan een argumentatie opbouwen en uitwerken
    • De student gaat op gepaste wijze om met bronnen (citaten, bronverwijzing), kan bronnen opsporen, inventariseren en verzamelen


Leermaterialen
Syllabus + variabele kopieën

Studiekosten
Kopieën aan de gangbare prijs

Studiebegeleiding
Individuele begeleiding door de lector

Onderwijsvormen
Leergesprek
Individuele opdrachten
Conversatieoefeningen steeds met begeleide correctie
Begeleide zelfstudie
Van de student wordt een zeer actieve participatie verwacht.

Evaluatievorm
Eerste examenzittijd:
  • Schriftelijk examen: 70 %
  • Mondeling examen: 30 %
Tweede examenzittijd:
  • Schriftelijk examen : 70 %
  • Mondeling examen: 30%
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
  • Eerste examenzittijd: idem reguliere student
  • Tweede examenzittijd: idem reguliere student


OP-leden