DUITS III
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Logistiek management
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 125
Studiepunten [E] 5
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands en Duits
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGL03K00001
 
Trefwoorden
Duits, IWETO-code: h530 Duitse taal en letterkunde

Doelstellingen
In de loop van het derde studiejaar van de afstudeerrichting Logistiek management moeten de studenten zich vlot in het Duits kunnen uitdrukken, zowel schriftelijk als mondeling.
Naast een parate kennis van de dagelijkse omgangstaal moeten zij de algemene terminologie van het goederenvervoer kennen en zelfstandig vakliteratuur in het Duits kunnen doornemen.

Leerinhoud
Duits voor expediteurs (thematische structuur)
  • Landen, hoofdsteden, talen en inwoners
  • De Europese Unie
  • De Duitstalige landen
  • Het goederenvervoer
  • Het wegvervoer
  • Het spoorwegvervoer
  • De zeevaart, de binnenvaart
  • Het luchtvervoer
  • Het gecombineerd vervoer
  • De verpakking
  • Transportbeurzen
Een lijst met begrippen i.v.m. het goederenvervoer wordt voor zelfstudie ter beschikking gesteld.

Begincompetenties
De student moet een basiskennis van het Duits bezitten: algemene woordenschat en grammatica (inleidend niveau).

Eindcompetenties
  1. Uitgediepte kennis van de Duitse taal die volstaat om in de wereld van de logistiek doelmatig te functioneren. Indicatoren:
    • De student beheerst op gebruiksniveau de grammatica van het Duits. (alle verbuigbare woorden, alle vormen van het werkwoord)
    • De student beheerst een basiswoordenschat voor alledaags gebruik en heeft dat uitgediept met vaktermen uit de logistieke sector.
    • De student leest vakteksten en vat ze samen.
  2. Interpersoonlijke relaties
    Indicatoren:
    • De student spreekt en schrijft een Duits dat door een Muttersprachler verstaan zou worden.
    • De student past zich aan aan de situatie door een geschikt taalregister te kiezen. (algemeen Duits, gebruik van vaktaal in beroepsgerichte situaties)
  3. Op efficiënte wijze omgaan met informatie
    Indicatoren:
    • De student kan informatie op professionele wijze presenteren in brieven, korte geschreven rapporten en faxberichten
    • De student kan informatie efficiënt verwerken (selecteren, samenvatten, verbanden leggen, hoofdzaken onderscheiden)
    • De student gaat kritisch om met informatie: hij kan bronnen en teksten beoordelen op betrouwbaarheid en relevantie en kan hierover zijn opinie duidelijk formuleren
    • De student kan een argumentatie opbouwen en uitwerken
    • De student gaat op gepaste wijze om met bronnen (citaten, bronverwijzing), kan bronnen opsporen, inventariseren en verzamelen


Leermaterialen
Door de lector samengesteld lesmateriaal.

Studiekosten
Syllabus/kopieën tegen gangbare kostprijs.

Studiebegeleiding
Begeleide zelfstudie.

Onderwijsvormen
De lessen bestaan vooral uit leergesprekken en oefeningen.
Er wordt gestreefd naar een intensieve interactie tussen lector en studenten.
Zelfstandig werk wordt aangemoedigd.

Evaluatievorm
Eerste examenzittijd:
  • Schriftelijk examen: 80%
  • Mondeling examen: 20%.
Tweede examenzittijd:
  • Schriftelijk examen: 80%.
  • Mondeling examen: 20%.
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
  • Eerste examenzittijd: idem reguliere student
  • Tweede examenzittijd: idem reguliere student


OP-leden