VERZENDINGEN II
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Logistiek management
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 150
Studiepunten [E] 6
Niveau gespecialiseerd
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGL03A00003
 
Trefwoorden
Verzendingen, zeevaart en binnenvaart, IWETO-codes: t003-transporttechnologie, t300-technologie-van-de-scheepvaart, s151-zeevaartrecht, s136-transportrecht

Doelstellingen
Het vervoer en doen vervoeren van goederen krijgt een steeds belangrijker plaats in de moderne samenleving en de globale wereld. Ook in het nationaal en internationaal transport en in de distributiesector speelt transport een belangrijke rol. In dit opleidingsonderdeel komen de vervoersmodi: zee- en binnenvaart aan bod. Tevens wordt stilgestaan bij Short Sea Shipping.

Vanwege de grote concurrentie wordt voortdurend de vraag gesteld in hoeverre de bestaande en gebruikte methoden nog effectiever en kostenvriendelijker gemaakt kunnen worden. Hiervoor is een brede, praktisch georiënteerde en tevens theoretische vakkennis nodig bij een toekomstige beroepsuitoefening.

De studenten moeten op een efficiënte manier informatie hieromtrent analyseren en tegelijkertijd zich de attitude tot continue leren toe-eigenen door bv. het opzoeken van artikels en informatie op het internet ter illustratie van de leerstof.

Leerinhoud
Module zeevaart
  • Begripsomschrijving, kenmerken en betekenis
  • Scheepstechnologie
  • Analyse van dienstverleningen in een maritieme haven
  • Overslag en opslaginstrumentarium in een maritieme haven
  • Incoterms en vrachtprijsberekening
  • Het vervoer van gevaarlijke goederen over zee
  • Transportdocumenten
  • Short Sea Shipping
  • Capita selecta/Actualiteit
Module binnenvaart
  • Binnenvaartbeleid
  • Waterwegennetwerk
  • Het schip
  • Organisatie van de binnenscheepvaart
  • Vervoerdocumenten
  • Actualiteit


Begincompetenties


Eindcompetenties
  1. Uitgediepte kennis van de watergebonden transportmodi
    Indicatoren:
    • De student kan zich uitspreken over de organisatie van het watergebonden vervoer
    • De student heeft kennis van de vakterminologie
    • De student kan de snel evoluerende wetgeving van het watergebonden vervoer volgen en op juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan
    • De student kan het vervoerdocument en het stroomschema van de aanverwante documenten interpreteren
    • De student kan vrachtprijsberekeningen in de praktijk brengen
    • De student kan de transportgebonden actualiteit opvolgen
  2. Omgaan met beroepsrelevante informatie
    Indicatoren:
    • De student kan relevante informatie verwerven en verwerken
    • De student kan de maritieme realiteit via de valkliteratuur volgen
    • De student kan alle mogelijke bronnen die maritieme gegevens bevatten effectief en efficiënt opsporen, inventariseren en verzamelen
    • De student kan contacten leggen met diverse beroepsfederaties, instellingen en alle overige betrokken partijen
    • De student kan beroepsgerichte gegevens verzamelen, registreren en klasseren
  3. Aanpakken van taken op een professionele manier
    Indicatoren:
    • De student kan de evolutie in het vakgebied en bedrijfstakken waarin men actief is opvolgen
    • De student kan het watergebonden vervoer plannen, operationeel en commercieel afwikkelen
    • De student kan de maritieme stromen coördineren en organiseren
    • De student voert taken accuraat en nauwkeurig uit
  4. Communiceren binnen een netwerk van professionele relaties
    Indicatoren:
    • De student werkt resultaat- en oplossinggericht kan klantgericht werken
    • De student denkt praktijk georiënteerd


Leermaterialen
Syllabus opgesteld door de vaklector
Vakliteratuur

Studiekosten
Tegen de gangbare kopieprijs bepaald door de hogeschool.
Geraamd aantal pagina's: 400 (syllabus + oefeningen + artikels).
Kosten verbonden aan opdrachten, eventuele studie-uitstappen, ...

Studiebegeleiding
De titularis is beschikbaar voor vragen tijdens de lesweken (persoonlijk of via e-mail)

Onderwijsvormen
Om de ontwikkelde doelstellingen te kunnen realiseren wordt er gewerkt met een interactief onderwijsleergesprek, waar nodig wordt gedoceerd, groepswerk wordt gestimuleerd en individuele oefeningen worden aangeboden die aansluiten bij de leerstof.
Via cases, video's en vervoerdocumenten worden de studenten met de bedrijfspraktijk geconfronteerd.
Gastsprekers worden uitgenodigd.
Oefenprogramma's aan de hand van het leerplatform Dokeos

Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: 30% permanente evaluatie + 70% schriftelijk examen
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
  • Eerste examenzittijd: 30% opdracht en 70% schriftelijk examen
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk


OP-leden