ALGEMENE ECONOMISCHE GEOGRAFIE
 
Wordt gegeven in 1ste jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Logistiek management
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Niveau inleidend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Dirk VERMEULEN
Referentie RCBMGL01A00001
 
Trefwoorden
geografie, lokalisatie, mentale kaart, wereldhandel, ruimtelijke verschillen, s230-economische aardrijkskunde, s250-demografie, s240-ruimtelijke ordening

Doelstellingen
Ten gevolge van specialisatie en ruimtelijke differentiatie wordt transport één van de belangrijkste pijlers van het economisch handelen. De wereld wordt een dorp. Het is daarom belangrijk dat een student Logistiek Management een goed inzicht verwerft in de ruimtelijke verschillen en de spreiding van het economisch handelen op diverse ruimtelijke niveaus: stad, gewest, regio, land, continent, globe.
Daarnaast moet hij/zij op de hoogte zijn van de economische en politieke samenwerkingsverbanden die het nationaal niveau overstijgen.

In de opleidingsonderdelen Algemene economische geografie (LM 1) en Transportgeografie (LM 2) wordt getracht een antwoord te vinden op de vragen "Wat?", "Waar?" en vooral "Waarom daar?". Aldus wordt gezocht naar wetmatigheden in de lokalisatie- en transportpatronen. Zo beschikt de student over sleutels om nieuwe gevallen te ontleden en te verklaren en eventueel ook te optimaliseren naar het transportgebeuren. Hij/zij tracht een bestand op te bouwen van "mentale kaarten" ("mental maps").



Leerinhoud
In de cursus Algemene economische geografie wordt het kader geschetst waarin het transportgebeuren zich afspeelt.

Eerst wordt kort de geografie van België overlopen. Daarna wordt, na een elementaire cursus cartografie (m.i.v. G.P.S. en G.I.S.) aandacht besteed aan de bevolkingsopbouw (demografie), de landbouw (m.i.v. een klimaatsclassificatie) en de lokalisatie van de industrie. In het hoofdstuk Energie worden de items steenkool en petroleum behandeld. Verder wordt nog een overzicht gegeven van de wereldhandelspatronen en van de belangrijkste grondstoffenstromen.

Tot slot wordt even stilgestaan bij de principes, de instrumenten en technieken van de ruimtelijke ordening in Vlaanderen.

Begincompetenties
Elementair gebruik van een atlas

Eindcompetenties
Kennis:
Specifiek beroepsgerichte:
  • kennis van internationale handel
  • kennis van de geografie van België .
  • elementaire kennis van cartografie.
  • kennis van demografie, klimaatclassificatie i.v.m. landbouw en lokalisatie van industrie.
  • kennis van energieproblematiek
  • kennis van wereldhandelspatronen en belangrijke grondstoffenstromen.
  • kennis van principes, instrumenten en technieken van ruimtelijke ordening in Vlaanderen.
Vaardigheden:
Algemeen:
  • vermogen tot kritische reflectie
  • actualiseren van kennis
  • bronnen raadplegen
  • verwerven en verwerken van informatie
Algemeen beroepsgericht:
  • het organiseren (analyseren, synthetiseren, hiërarchiseren) van informatie
Specifiek beroepsgericht:
  • de grote economische sectoren volgen
  • de aangeboden informatie begrijpen en distilleren in functie van de gestelde problemen
Attitudes:
Algemeen:
  • kritische ingesteldheid
Algemeen beroepsgericht:
  • leergierigheid, kennis permanent actualiseren
Specifiek beroepsgericht:
  • kritische ingesteldheid.


Leermaterialen
Syllabus: ongeveer 75 kopieën, te verkrijgen bij de cursusdienst.
Hand-outs (PowerPoint) van de syllabus te downloaden van het net (via de DOKEOS-leeromgeving).

Studiekosten
Syllabus: tegen gangbare prijs van de kopieën, bepaald door de Hogeschool Gent.
De syllabus bevat de beknopte leerinhoud per onderwerp: het is de bedoeling dat de studenten die zelf aanvullen a.h.v. de uitleg gegeven in de les.


Studiebegeleiding
Studenten kunnen steeds de vaklector bevragen (in en na de les, via e-mail)

Onderwijsvormen
Leergesprek, raadplegen/volgen van actualiteit in de media en met ICT (internet). De studenten worden geoefend in het denken in "mentale kaarten". Daarbij wordt gestreefd naar het leggen van zowel horizontale als verticale verbanden.
Door het werken met case studies worden sleutels opgebouwd om praktijkgevallen te analyseren en te optimaliseren.

Evaluatievorm
  • Eerste examenperiode: 100% schriftelijk examen: theorie, denkvragen, opinievragen en kaartoefening
  • Tweede examenperiode: 100% schriftelijk examen
  • Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
    Eerste en tweede examenzittijd 100% schriftelijk examen


OP-leden