QUALITY MANAGEMENT
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: KMO-management
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Niveau inleidend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGK03A00003
 
Trefwoorden
Quality management

Doelstellingen
Kwaliteitsmanagement staat centraal en er worden verschillende modellen (zie leerinhoud) aangereikt die als kapstok kunnen fungeren om vat te krijgen op indicatoren waaraan de kwaliteit van een organisatie kan worden afgetoetst, dit zowel in de profit als in de non-profit sector.

Leerinhoud
Verschillende systemen en modellen komen aan bod.
Onder meer:
  • EFQM, die staat voor "European Foundation for Quality Management
  • BSC: Balanced scorecard wat een tool is voor de strategische ondersteuning van het management
  • ISO, die staat voor International Standard Organisation
  • Quadrant: een managementmodel om te sturen
  • VCA: die een leidraad is voor het bekomen van een erkenning van het beleid van een bedrijf op het gebied van Veiligheid, gezondheid en milieu.
Telkens wordt aangetoond welke proactieve en bewuste acties het bedrijf moet ondernemen en hoe het bedrijf dit moet kunnen aantonen.

Begincompetenties


Eindcompetenties


Leermaterialen
Handboek en/of syllabus

Studiekosten
Handboek en/of syllabus tegen gangbare kostprijs

Studiebegeleiding


Onderwijsvormen


Evaluatievorm


OP-leden