MARKETINGMANAGEMENT III
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: KMO-management
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 125
Studiepunten [E] 5
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGK03A00001
 
Trefwoorden
Marketingmanagement

Doelstellingen
De studenten inzicht laten verwerven in de basiselementen van het marketingplanningsproces voor dienstverlenende organisaties.
Studenten laten in team bespreken hoe deze basiselementen concreet worden ingevuld in een door hen gekozen organisatie opererend op de Belgische markt.
Via bedrijfsbezoeken kennis maken met de implementatie van een marketingplan in de non-profitsector.

De studenten moeten een duidelijk inzicht verwerven in de specifieke karakteristieken van marketing in een business-to-business-omgeving.
Ze moeten de industrële marktsegmentatie, "market targeting" en positionering kunnen toepassen en de instrumenten van de business-to-business marketing mix kunnen hanteren. Zij moeten vertrouwd raken met de essentiële aspecten van het inkoopbeleid bij de klant-ondernemingen om te kunnen functioneren als relatiemanager in een bedrijf, zowel in een inkoopfunctie als in account management.
Het geheel wordt afgerond met case-studies en recente ontwikkelingen als voorbereiding op de praktijk.Hiervoor moeten de studenten teamgericht en oplossingsgericht kunnen werken en dienen ze ook kritisch ingesteld te zijn.

Leerinhoud
Dienstenmarketing
  • Deel 1: verkenning van het vakgebied
            - Wat is dienstenmarketing
            - De omgeving van de dienstverlener
            - Het dienstverleningsconcept en -proces
  • Deel 2: strategic issues
            - Marketingstrategie en marketingplannen
            - Relaties en relatiemarketing, CRM
            - Consumentengedrag
            - Kwaliteit en kwaliteitsperceptie, dit telkens toegepast op de dienstensector
  • Deel 3: marketingmix voor diensten
            - Personeel
            - Product
            - Plaats
            - Prijs
            - Communicatie
B2B
  • Unieke dimensies van de business-to-business marketing
  • Aspecten van inkoopbeleid ( make or buy, ...)
  • Strategisch inkoopmodel (Krajic-matrix, ...)
  • Industrieel koopgedrag
  • Industriële marktsegmentatie, market targeting en positionering
  • Industriële marketing mix
            - Industrieel productbeleid
            - Industriële distributiekanaalbeslissingen
            - Industriële communicatie
            - Industrieel prijsbeleid
  • Relatiemanagement
  • Recente ontwikkelingen en case studies
  • Inkooptechnieken


Begincompetenties


Eindcompetenties


Leermaterialen
Handboek en/of syllabus

Studiekosten
Handboek en/of syllabus tegen gangbare kostprijs

Studiebegeleiding


Onderwijsvormen


Evaluatievorm


OP-leden