FINANCIEEL MANAGEMENT I
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: KMO-management
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 150
Studiepunten [E] 6
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGK02A00003
 
Trefwoorden
Financieel management, IWETO-code: S181-financiële wetenschappen

Doelstellingen
De student moet de financiële toestand van een onderneming kunnen doorlichten en analyseren aan de hand van financiële indicatoren, en daaruit de juiste conclusies kunnen trekken over de werking van de onderneming.
Bij de oefeningen leert de student omgaan met informatie die eerst ordelijk en accuraat moet verwerkt worden. Daarna zal de student zich verder in de analyse moeten verdiepen en blijk geven van een kritische ingesteldheid bij het beoordelen van de jaarrekeningen.
Via het groepswerk leert de student samenwerken, kritisch denken en in overleg duidelijke conclusies formuleren.

De studenten moeten inzicht verwerven in de verschillende soorten kredieten en zekerheden, in functie van specifieke bedrijfssituaties. De studenten moeten voldoende inzicht hebben in een kredietdossier om optimaal te kunnen negotiëren met de kredietverstrekkers op vlak van kredietwaardigheid, kredieten, risico, kostprijs en zekerheden.

Leerinhoud
Financiële analyse
  • Analyse van balans en resultatenrekening.
  • Herbewerking van balans en resultatenrekening.
  • Ratioanalyse.
  • Case : Financiële analyse van een bedrijf.
Kredieten
  • Het kredietdossier
  • Onderzoek naar de kredietwaardigheid
  • Financieringsvormen voor ondernemingen
  • Zekerheden
  • Cases


Begincompetenties
- Basiskennis Algemeen Boekhouden
- Kennis van spreadsheettoepassingen is aangewezen voor een efficiënte verwerking van gegevens

Eindcompetenties
  1. De student heeft kennis van analysetechnieken om de financiële toestand van een onderneming te beoordelen
    Indicatoren:
    • De student heeft inzicht in de inhoud van de posten van de jaarrekening.
    • De student kan een jaarrekening interpreteren, herwerken en analyseren.
    • De student kan de financiële ratio’s berekenen en interpreteren.
    • De student kan de financiële toestand van een onderneming beoordelen en bekritiseren.
    • De student kent de basisbeginselen van consolidatie.
  2. De student heeft kennis van de verschillende soorten kredieten en zekerheden en kan ze toepassen op verschillende situaties.
    Indicatoren:
    • De student kent de verschillende soorten kredieten en kan de kost ervan berekenen.
    • De student ken de verschillende soorten zekerheden en kan de waarde en het risico inschatten
    • De student kan de kredieten en de zekerheden onderling vergelijken.
    • De studenten moeten voldoende inzicht hebben in zijn persoonlijke situatie en in de inhoud van een kredietdossier om optimaal te kunnen negotiëren met de kredietverstrekkers op vlak van kredietwaardigheid, kredieten, risico, kostprijs en zekerheden.
  3. Algemeen bedrijfsgerichte vaardigheden en attitudes
    Indicatoren:
    • De student kan de hierboven vermelde competenties integreren
    • De student kan plannen, organiseren en werk structureren
    • De student kan informatie verzamelen, verwerken volgens gegeven richtlijnen en kritisch benaderen
    • De student kan resultaat- en oplossingsgericht werken
    • De student voert taken accuraat en nauwkeurig uit
    • De student kan goed luisteren, deelt zijn/haar mening mee maar staat ook open voor andere opvattingen en ideeën


Leermaterialen
Handboek en/of syllabus

Studiekosten
Handboek en/of syllabus tegen gangbare kostprijs

Studiebegeleiding
  • Begeleid zelfstandig leren
  • Individuele vragen en problemen kunnen steeds met de vaktitularis doorgepraat worden


Onderwijsvormen
  • Hoorcolleges en interactieve leergesprekken, aangevuld met voorbeelden en oefeningen
  • Begeleid zelfstandig leren (groepswerk): begeleid uitwerken van een case


Evaluatievorm
Studenten met diplomacontract / creditcontract:
  • Eerste examenzittijd: 70% schriftelijk examen, 30% permanente evaluatie
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
Studenten met examencontract:
  • Eerste examenzittijd: 70% schriftelijk examen, 30% individuele opdracht
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen


OP-leden