MARKETINGMANAGEMENT II
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: KMO-management
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 125
Studiepunten [E] 5
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGK02A00002
 
Trefwoorden
Marketingmanagement II, IWETO-code: S91-markstudie

Doelstellingen
De uitdieping van het Belgische above, below and through the line medialandschap.
Binnen de cursus is het de bedoeling dat de studenten een duidelijk beeld krijgen van de diverse retailvormen.
Daarnaast moeten zij ook een duidelijke invulling kunnen geven van het distributiegebeuren binnen de marketingmix. Ons hierop baserend worden deze stappen ingepast in de verschillende stappen voor de formulering van een distributiestrategie.

Verder is kennis verwerven in verband met het opbouwen en voeren van verkoopsgesprekken belangrijk.

Ten slotte richten we ons op het verwerven van praktijkkennis door toepassing van vaardigheden en inzicht in ruimere, geïntegreerde oefeningen, praktijk- of probleemsituaties en cases.

Leerinhoud
Promotie van producten

Communicatie- en promotiestrategieën
  • Doelgroepkeuze
  • Gewenste respons
  • Boodschap
  • Medium
  • Promotiebudget
  • Promotiemix
  • Planning
Reclame, sales promotion en public relations

Persoonlijke verkoop
  • Persoonlijkheidskenmerken van een verkoper
    • Professionele kennis
    • Professionele vaardigheden (verbaal en non-verbaal gedrag, assertiviteit, empathie,…)
  • Klantentypologieën
  • Inleiding tot verkooptechnieken
Verkoopmanagement
  • Doelstellingen van een verkooporganisatie
  • Strategie van een verkooporganisatie
  • Werving, selectie, training, supervisie en beoordelen van functioneren van vertegenwoordiger
Plaats van producten

Distributiekanalen
  • Aard van distributiekanalen
  • Kanaalontwerpbeslissingen
  • Kanaalmanagementbeslissingen
Detail- en groothandel
  • Soorten detailhandel
  • Detailhandelsmarktbeslissingen
  • Trends in detailhandel
  • Soorten groothandel
  • Groothandelsmarktbeslissingen
  • Trends in groothandel


Begincompetenties
Basiskennis management

Eindcompetenties
  1. De student heeft kennis en inzicht in de promotie van producten
    Indicatoren:
    • De student kan de verschillende stappen in het opzetten van een effectieve communicatie uiteenzetten en verklaren
    • De student kan de belangrijkste instrumenten en beslissingen voor reclame, sales promotion en public relations uiteenzetten en verhelderen
    • De student kan de commerciële vaardigheden van een verkoper definiëren, illustreren en toepassen
    • De student kan de doelstellingen en strategie voor een verkooporganisatie formuleren
    • De student heeft kennis van het optimale bedrijfsklimaat voor een professionele vertegenwoordiger
  2. De student heeft kennis en inzicht in de distributie van producten
    Indicatoren:
    • De student kan de verschillende stappen in het proces om het product of dienst bij de koper te krijgen definiëren en verklaren
    • De student kan de verschillende soorten klein- en groothandel definiëren en preciseren
    • De student is op de hoogte van recente ontwikkelingen in het distributiegebeuren
  3. Algemeen bedrijfsgerichte vaardigheden en attitudes
    Indicatoren:
    • De student herkent en signaleert belangrijke informatie in een informatierijke omgeving
    • De student komt met vernieuwende ideeën die anderen aanspreken
    • De student respecteert deadlines bij het afwerken van taken
    • De student toont een grote inzet, toewijding en werkkracht
    • De student kan overtuigen: een goede indruk maken op anderen, ideeën door anderen doen aanvaarden en anderen aanzetten tot actie
    • De student vraagt door en geeft anderen de ruimte om zich uit te spreken
    • De student past opgedane inzichten en kennis direct in de praktijk toe


Leermaterialen
Handboek en/of syllabus

Studiekosten
Handboek en/of syllabus tegen gangbare kostprijs

Studiebegeleiding
Studenten mogen een individuele consultatie vragen.

Onderwijsvormen
Afwisselend gebruik van colleges met klassikale en zelfstandig op te lossen oefeningen en casussen.

Evaluatievorm
Studenten met diplomacontract / creditcontract:
  • Eerste examenzittijd: 100% schriftelijk examen
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen
Studenten met examencontract:
  • Eerste examenzittijd: 100% schriftelijk examen
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen


OP-leden