BUSINESSPROJECT: START VAN DE ONDERNEMING
 
Wordt gegeven in 1ste jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: KMO-management
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 25.0
Totale studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Niveau inleidend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Marie MOULIN
Referentie RCBMGK01A00013
 
Trefwoorden
Businessproject, start van de onderneming

Doelstellingen
Vennootschapswetgeving.
  • De student beschikt over het nodige juridische inzicht om een weloverwogen keuze van vennootschapsvorm te maken, kan statuten opmaken, en weet aan welke verplichtingen in de oprichtingsfase moet voldaan worden
Milieu en vestiging.
  • De student kan nagaan of een milieuvergunning of een melding nodig is en weet in grote lijnen hoe de procedure van een milieuvergunningsaanvraag of melding verloopt
Commercieel:
  • De student kan op een effectieve en efficiënte wijze informatie verzamelen, verwerken en interpreteren. De student kan op basis van de bekomen informatie worden de verschillende marketingdomeinen beslissingen genomen.
Financieel:
  • De student heeft elementair inzicht in de verschillende componenten van een financieel plan


Leerinhoud


Begincompetenties
Zie eindcompetenties management

Eindcompetenties
Kennis:
  • Heeft kennis van vakterminologie
  • Heeft kennis van administratieve formaliteiten om de onderneming te starten
  • Heeft kennis van bronnen om de nodige juridische informatie op te zoeken
  • Heeft een summiere kennis van de milieu-, ruimtelijke ordenings- en stedenbouwwetgeving met betrekking tot vergunningen
  • Heeft kennis van de vakliteratuur op ondernemingsvlak
  • Heeft kennis van de door de vennootschapswetgeving vereiste formaliteiten bij de opstart van een onderneming
  • Heeft kennis van marktonderzoek, zowel op niveau van desk als field research
  • Heeft kennis van marktonderzoek, zowel op het vlak van kwalitatief als kwantitatief onderzoek
  • Kennis van de beroepsverenigingen en organisaties
  • Zie ook leerinhoud
Vaardigheden:
  • Kan in grote lijnen een eerste advies verlenen aangaande de opstart van een onderneming op milieu- en ruimtelijke ordeningsvlak, en op het vlak van vennootschapswetgeving
  • Kan in grote lijnen de opportuniteit van veranderingen op milieu- en ruimtelijke ordeningsvlak, en op vlak van vennootschapswetgeving evalueren
  • Kan op milieu- en ruimtelijke ordeningsvlak, en op vlak van vennootschapswetgeving doelgerichte informatie destilleren
  • Kan in grote lijnen evalueren of een bepaalde site geschikt is als vestigingsplaats
  • Beschikt over redeneervaardigheid
  • Kan een technisch dossier samenstellen
  • Kan via luisteren en vraagstelling tot een nauwkeurige omschrijving van het probleem komen en daarbij hoofd- en bijzaken onderscheiden
  • Kan voldoende snel tot een conclusie komen
  • Kan waarde toevoegen aan beschikbare informatie
  • Heeft zin voor structuur
  • Effectief en efficiënt de verzamelde informatie en documenten op hun juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan, knelpunten aanduiden en aanvullingen aanbrengen. Waar nodig acties ondernemen om verbeteringen te bekomen.
  • Teamgericht kunnen werken.
  • Efficiënt gebruik van kennisinfrastructuur (o.a. ICT)
  • Omgaan met cijfermateriaal
  • Schriftelijk rapporteren
  • De juiste methodologie selecteren en de aangepaste instrumenten ontwikkelen
  • Controle op het veldwerk
  • Beroepsgerichte gegevens verzamelen, verwerken en interpreteren
  • Elementair inzicht hebben in de verschillende componenten van een financieel plan
Attitudes:
  • Heeft aandacht voor milieuzorg.
  • Alle mogelijke bronnen die ondernemingsgegevens bevatten effectief en efficiënt opsporen, inventariseren en verzamelen
  • Zin voor samenwerking in contact met de collega's· Kritische zin tegenover conclusies


Leermaterialen
Syllabus / draaiboek
Businessgame Handboek

Studiekosten
Syllabus / draaiboek tegen gangbare kostprijs.
Businessgame Handboek +/- 15 euro.

Studiebegeleiding


Onderwijsvormen
  • Klassiek groepswerk
  • Gevalsmethode
  • Projectmethode
  • Probleemgestuurd onderwijs


Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd:100% permanente evaluatie
  • Tweede examenzittijd:100% Schriftelijk examen

Student enkel ingeschreven voor het afleggen van examen:
  • eerste examenzittijd: 100% individuele opdracht(en)
  • tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen


OP-leden