ENGELS III
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Milieumanagement
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nog niet bepaald
Referentie RCBMGI03A00007
 
Trefwoorden
Engels, Iweto code h570-Engelse-taal-en-letterkunde

Doelstellingen
  • Mondelinge communicatievaardigheden in functie van je toekomstig beroep: presentatie
  • Schriftelijke communicatievaardigheden, leesvaardigheidtraining
  • Korte rapporten
  • Kennis van de Engelse taal (taalsysteem, taalgebruik, woordenschat) op niveau van de beginnende beroepsbeofenaar.
  • Specifieke aandacht blijft gaan naar wat je als beginnend gegradueerde in beroepssituaties zal moeten kunnen doen in het Engels: vaktechnische, milieutechnische en juridische teksten en woordenschat.
  • Er is steeds aandacht voor die typische fouten die als storend worden ervaren, zelfs bij de communicatie in het Engels tussen non-native speakers.
  • Je ontwikkelt attitudes die in communicatief opzicht onontbeerlijk zijn (b.v. assertiviteit, contactbereidheid, samenwerken in groepjes) en traint jezelf in het spreken voor een groep (gestructureerde presentatie, visuele ondersteuning, body language, gebruik van stem).
  • Solliciteren: technieken, vaardigheden en training in sollicitatievaardigheden.


Leerinhoud
  • Reporting: the memo and the short report
  • Environmental issues: technology and evolutions
  • Environmental issues: legislation in Flanders, Europe and elsewhere
  • Environmental issues: dealing with the paperwork
  • Terminology of environmental studies and management
  • Job applications: application letter, cv and interview


Begincompetenties
  • Het niveau bereikt aan het einde van het tweede studiejaar, op het vlak van milieutehechnische en milieu-juridische woordenschat en communicatievaardigheden.
    Je moet in staat zijn om vlot te praten en schrijven over feiten en opinies; over voorkeuren; over oorzaak en gevolg; over gelijktijdigheid en volgtijdelijkheid.
  • Je moet in staat zijn processen te beschrijven aan de hand van flowcharts of tekeningen.
  • Je moet vlot Engelse technische vulgariserende teksten kunnen doornemen, er de hoofdzaken in aanduiden en een beknopte samenvatting maken.
  • Je moet voor een groep durven spreken, je opinie durven uitspreken en verdedigen.
  • Je moet je ideeën gestructureerd kunnen verwoorden in een korte geschreven tekst.


Eindcompetenties
  1. Beheersing van de Engelse taal op het niveau van de beginnende beroepsbeoefenaar in het milieumanagement
    Indicatoren:
    • De student beheerst de grammatica van het Engels voldoende om zonder communicatiehinderende fouten te gebruiken in een professionele context (verbuigingen, tenses, irregular verbs, do-support bij negatie en vraag, gebruik van adjectief en adverbium, bouw van de enkelvoudige en samengestelde zin)
    • De student beheerst de uitspraak van het Engels voldoende om in een professionele context te kunnen functioneren
    • De student begrijpt standaard gesproken en geschreven Engels en kan er op reageren
    • De student kan voldoende foutloos spellen, zonder communicatiehinderende fouten
    • De student kent een basisvocabularium voor dagelijks gebruik in een professionele context en gebruikt dit zodanig dat communicatie vlot verloopt
    • De student beschikt over een professioneel vocabularium op het gebied van milieumanagement dat afdoende is voor de beginnende beroepsbeoefenaar
  2. Op efficiënte wijze omgaan met informatie
    Indicatoren:
    • De student kan informatie efficiënt verwerken (selecteren, samenvatten, verbanden leggen, hoofdzaken onderscheiden)
    • De student gaat kritisch om met informatie: hij kan bronnen en teksten beoordelen op betrouwbaarheid en relevantie en kan hierover zijn opinie duidelijk formuleren
    • De student kan een argumentatie opbouwen en uitwerken
    • De student gaat op gepaste wijze om met bronnen (citaten, bronverwijzing)
    • De student kan informatie op professionele wijze presenteren in brieven, korte geschreven rapporten en in presentaties
    • De student kan informatie op een aan het doelpubliek aangepaste wijze visueel weergeven
  3. Communicatievaardigheid
    Indicatoren:
    • De student ondersteunt mondelinge presentaties met non-verbale middelen: articuleert duidelijk, spreekt met intonatie en ritme
    • De student beheerst zijn lichaamstaal voldoende om bij presentaties en gesprekken een gepaste indruk te maken (houding, oogcontact)
    • De student heeft een open attitude tegenover communiceren, is communicatiebereid en luisterbereid


Leermaterialen
Eigen syllabus
Internet
Webquests (oefeningen op internet)

Studiekosten
Syllabus tegen de prijs bepaald door de hogeschool.
Raming: € 3

Studiebegeleiding
  • Er is een 'suggested reading' lijst met nuttige titels zowel voor de taalzwakkere student als voor de student die de taal op zich niet zo moeilijk vindt maar zich op communicatief vlak wil perfectioneren.
  • Er is een dokeos site waar de student mogelijkheden vindt om zich verder te bekwamen.
  • Taken worden individueel beoordeeld en van commentaar voorzien.
    Er is onmiddellijke feedback na mondelinge taken.


Onderwijsvormen
  • Nieuwe leergehelen worden aangebracht in een klassiek responsiecollege, maar zelfwerkzaamheid en groepswerk staan centraal
Dit sluit niet uit dat studenten woordenschat, conversatiestructuren, en zo meer moeten kennen en kunnen toepassen

Evaluatievorm
  • Eerste examenzittijd: Mondeling examen 100 %
  • Tweede examenzittijd: Mondeling examen 100%
  • Studenten enkel ingeschreven voor het afleggen van de examens:
    Eerste en tweede examenzittijd: mondeling examen 100 %


OP-leden