TAPIJTTECHNOLOGIE EN ALTERNATIEVE PRODUCTIEMETHODEN VOOR TEXTIELSTOFFEN
 
Wordt gegeven in 4de jaar Textiel
Hoorcollege [A] 50.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 200
Studiepunten [E] 7
Niveau  
Onderwijstaal Nederlands
Titularis DIETER DE CLERCK
Referentie IITEXT04A99062
 
Trefwoorden
Tapijttechnologie en Alternatieve productiemethoden voor Textielstoffen

Doelstellingen
Het belichten van speciale technieken voor het vervaardigen van textielproducten, meer specifiek de verschillende tapijten en non-wovens.
Bespreking van steekvorming, basisbindingen en machines in de vlakke inslagbrei, de rondbrei en de kettingbrei.


Leerinhoud
Theorie
De cursus behandelt de verschillende productieprocessen en machines voor het vervaardigen van vloerbekleding. Het gedeelte tuften omvat een studie van de gebruikte grondstoffen, de patroonvorming, het verven voor of na tuften, het bedrukken appreteren en het aanbrengen van de latex. Testmethodes voor tapijt worden eveneens besproken. Het principe van een mechanische en elektronische Jacquard machine worden verklaard. In samenwerking met de firma Van de Wiele wordt bestudeerd hoe een Jaquardmachine op een tapijtweefmachine werkt.
De technieken om non-wovens te produceren, nl. voor de vliesvorming en -binding worden besproken. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de grondstoffen die gebruikt worden in non-wovens. Het breigoedgedeelte behandelt de vlak-, rond- en kettingbreitechniek.
Oefeningen
Oefeningen (praktisch en theoretisch) op de verschillende patronen. Analyse van stalen en fabrieksbezoeken.

Begincompetenties


Eindcompetenties


Leermaterialen
Cursussen.
Vakliteratuur documentatiecentrum; documentatie van verschillende constructiehuizen.

Studiekosten
Prijs cursussen.

Studiebegeleiding


Onderwijsvormen
Theorie
Hoorcolleges gedocumenteerd met transparanten en documentatie ons ter hand gesteld door fabrikanten of de vertegenwoordiging ervan.
Oefeningen
Staalontleding, werken met machines.

Evaluatievorm
Theorie
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 73 %
Oefeningen
Gekwoteerde oefeningen, verslagen: 27 %

OP-leden