RECLAMEPSYCHOLOGIE
 
Wordt gegeven in 3de jaar Beeldende kunst optie grafische en reclamevormgeving, keuze grafische vormgeving
3de jaar Beeldende kunst optie grafische en reclamevormgeving, keuze grafische vormgeving
Theorie [A] 25.0
Toepassingen [B] 0.0
Stages en scriptie [C] 0.0
Studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Doceertaal Nederlands
Titularis Charlotte DE GROOTE
Referentie AMBKUG03A13126
 
Trefwoorden
Reclamepsychologie

Doelstellingen
Kennis hebben van psychologie i.v.m. werking van reclame en het kunnen toepassen ervan. Een open creatieve flexibele houding waar toch rekening wordt gehouden met wetenschappelijke informatie. Het gedrag van de medemens beïnvloeden via visuele en verbale boodschappen d.m.v. wetenschappelijk verantwoorde technieken.

Leerinhoud
-Motivatietheoriën
-Psychologie van de consument
-Marktsegmentatie
-Handleiding psychologisch verantwoorde reclame

Begincompetenties
Een eerste algemene inleiding in de psychologie is wenselijk.


Eindcompetenties


Leermaterialen
Bibliotheek - cursus - videotheek - enquêtes

Studiekosten
Cursus

Studiebegeleiding


Onderwijsvormen
Hoorcolleges met groepsoefeningen.

Evaluatievorm
Permanente evaluatie: een groepswerk volgens opdracht.
Periodegebonden evaluatie: mondeling examen en eindwerk waarbij een reclamebeeld of video volgens voorschriften werd ontworpen, een klein marktonderzoek werd verricht en een analyse van bestaande reclame uit de sector.

Algemeen:
-Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
- Examenmogelijkheid in de 1ste en de 2de examenperiode.
- Overdracht examencijfer van de 1ste naar de 2de examenperiode binnen hetzelfde academiejaar vanaf 10/20.
- Overdracht examencijfer naar een volgend academiejaar vanaf 12/20 (blijft 3 opeenvolgende academiejaren geldig voor hetzelfde jaarprogramma).

OP-leden
C. De Groote