GESCHIEDENIS VAN DE GRAFISCHE VORMGEVING
 
Wordt gegeven in 1ste jaar Beeldende kunst optie grafische en reclamevormgeving
1ste jaar Beeldende kunst optie grafische en reclamevormgeving
Theorie [A] 25.0
Toepassingen [B] 0.0
Stages en scriptie [C] 0.0
Studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Doceertaal Nederlands
Titularis Philip WILLAERT
Referentie AKBKUG01A13101
 
Trefwoorden
Geschiedenis van de grafische vormgeving

Doelstellingen
De student een overzicht geven van de technische en artistieke evolutie van de prentkunst, met daarop aansluitend het ontstaan en de evolutie van de reclame-grafiek.
Het zelf leren vergaren en verwerken van kennis.


Leerinhoud
-ontstaan en ontwikkeling van het schrift in Mesopotamië, Egypte en China
-de boekdrukkunst in China
-de boekdrukkunst in Europa
-Antwerpen, centrum van humanisme en centrum van de grafische drukkunst: Plantijn en Hiëronymus Cock, Hendrik Goltzius
-de procédés: houtdruk, kopergravure, de ets, vlakdruk
-grote figuren uit de kunst: Dürer, Rembrandt, Piranesi, Goya
-fotografie, de 'wettelijke' opvolger van de gravure, de ets en de steendruk: ontstaan en ontwikkeling
-de industriële vormgeving: reclame versus artistieke uitlatingen, verschillen en gelijkenissen
-de ontwikkeling van de media. Wat is de visuele communicatie: inhoud, vorm en context


Begincompetenties


Eindcompetenties


Leermaterialen
syllabus
eigen nota's
bundel illustraties

Studiekosten
nihil

Studiebegeleiding


Onderwijsvormen
Hoorcolleges

Evaluatievorm
Periodegebonden evaluatie: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.

Algemeen:
-Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
- Examenmogelijkheid in de 1ste en de 2de examenperiode.
- Overdracht examencijfer van de 1ste naar de 2de examenperiode binnen hetzelfde academiejaar vanaf 10/20.
- Overdracht examencijfer naar een volgend academiejaar vanaf 12/20 (blijft 3 opeenvolgende academiejaren geldig voor hetzelfde jaarprogramma).

OP-leden
P. Willaert